Mamma sjekker kassalappen

Dette året har mamma og jeg ofte handlet sammen. Du vet sånne ganske store fredagshandlinger med fulle handlekurver og hulkende visakort. Når vi kommer til kassa, spør alltid kassadamen om vi skal ha kvittering. Jeg svarer nei. Mamma svarer ja. I begynnelsen lurte jeg på hvorfor i huleste hun gadd. Selv gjør jeg bare et overslag når jeg putter varene i posen, sånn for å sjekke at det ikke er helt på jordet. Jeg ville blitt stressa av å sjekke alle postene på min lange fredagshandlekassalapp. Dessuten er jo varene priset, og selv om det skulle være en og annen småfeil, så ville det vel gå begge veier, har jeg tenkt, sånn at det jevner seg ut på langen.

Jeg kunne ikke tatt mer feil.

Jeg har ikke ført statistikk, men jeg ville anslå at mamma finner feil på minst halvparten av kassalappene, – og feilene er aldri i hennes favør. Noen butikker er verre enn andre. Det kan være tilbudsvarer som ikke er priset ned i kassa, eller varer som er feil slått inn eller har feil vekt. Det med tilbudsvarer er ergerlig. Når en vare er satt ned, hender det vi kjøper den nettopp av den grunn. Da blir jo hele poenget borte hvis vi betaler full pris.

I går var det rekene. Mamma hadde kjøpt en pose reker, frosne reker. De er som kjent billigere enn ferske. Nå var det ikke på grunn av prisen mamma valgte de frosne. Det gjorde hun fordi de uansett skulle rett i fryseren for å fungere som nødproviant. Da vi satt i bilen rullet det veltrente blikket hennes nedover kassalappen, – og der var feilen: Rekene var veid inn som om de hadde vært ferske.

Mamma lar ingen dø i synden, og et par minutter senere hadde hun vært inne i butikken, påpekt feilen og fått ny pris. Det var faktisk ganske mange penger.

Kanskje jeg også burde begynne å sjekke kassalappene?

Advertisements

8 responses to “Mamma sjekker kassalappen

  1. Har hørt det samme, nesten alle jeg kjenner har begynt å sjekke kassalappen. Men ikke jeg, selvsagt. Siden det er så mange som finner feil så er det sikkert smart å begynne med det. OK, fra mandag av……..

  2. Hm, jeg gjør heller ikke det, altså, men jeg burde vel kanskje… Men jeg har blitt en klagedame, jeg klagde til Gilde for ribben jeg kjøpte som ikke var ribbe men buklist (ikke lett å se når den er frossen) og jeg skulle visst få kompensasjon men har ikke fått enda, så nå klager jeg snart igjen…, og jeg klagde på vossapølser fra Finsbråten som mugnet i posen ti dager før fristen hadde gått ut, men ikke fått svar enda…

  3. Jeg sjekker kassalappen hver gang. Det er fort gjort. To-tre sekunder. Du får fort treninga. (Og det er mye feil, ja, og aldri i min favør. Merkelig, det der.) En annen feil de gjør, er å dra samme produktet to ganger.

  4. Er alt for mange som ikke tar seg tid til å se over. Men det krever selvfølgelig at man vet hva prisen egentlig skal være før å se om noe er feil.

    • Det er nettopp det, og det husker jeg jo ikke. Men de feilene mamma finner er f eks som på fredag da de veide frosne reker som ferske, eller når de tar full pris for tilbudsvarer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s