Kjendisbarnevakten på NRK

Det er ungenes oppgave å tøye grenser. Mens de famler for å finne ut hvor skal legge lista for oppførselen sin, går de voksne bak og korrigerer og hvisker dem i øret hva som er akseptabelt.

På TV skal den ene kjendisen etter den andre være barnevakt for fire unger, fire skarpe, kvikke, morsomme barn fra møblerte hjem. Kanskje har NRK valgt barn fra litt vel møblerte hjem, tenker jeg, når en av ungene kommer med en nedlatende kommentar om den andre barnevaktens trange leilighet. Kanskje er de litt for kvikke, tenker jeg, når ungene åpner skap og skuffer på kontoret til den første barnevakten.

Det er ikke ungene jeg reagerer på. De er riktig nok freidigere enn unger flest, men jeg regner med at dette er styrt av de voksne, at det er en rolle NRK har oppfordret dem til å ta. Når man er ni eller tolv år gammel, så vet man at man ikke skal åpne skapdørene på ordførerens kontor. Det jeg reagerer på er den rollen de voksne tar, at de ikke korrigerer ungene når de krysser noen grenser. Kanskje det også ligger i programkonseptet.

Jeg skjønner at dette er et underholdningsprogram og bør vurderes med underholdningsbrillene på. Jeg aksepterer at ungene spiller en rolle. Likevel gir det meg en sånn ubestemmelig vond smak i munnen når jeg ser ungene fyke gjennom IKEA mens de plukker ned glass og utstyr fra utstillingene, uten at den voksne forteller dem at det ikke regnes som særlig høflig. Jeg synes det er litt ubekvemt å tenke på alle foreldre og barn som sitter og ser på hvordan disse barna klapper de voksne på hodet og forteller dem at de klarer seg bra, før de gir dem karakterer i barnevakting.

Det er litt pinlig.

6 responses to “Kjendisbarnevakten på NRK

  1. Jeg er HELT enig! Jeg så ikke første programmet men så halvveis i går og reagerte veldig på hvordan ungene fikk løpe løpsk både på Ikea og hjemme hos barnevakten. Jeg hadde aldri godtatt å la meg styre slik av unger og er vel derfor ikke kandidat for å være barnevakt på tv heller. Heldigvis. Jeg tror jeg ikke liker konseptet rett og slett.

  2. Berit Moen Sand

    Jeg synes det er et greit program jeg, morsomt også. Vi må kanskje innse at ingen er like, noen greier å sette grenser og andre får kanskje en veldig bratt læringskurve. Det er veldig tøft å ta seg av 4 barn som du ikke kjenner fra før i et døgn, hvertfall hvis du ikke har erfaring med barn. Jeg kjente meg faktisk litt igjen der! Nå er jeg mor til 5 barn selv, og vet hvordan jeg vil at mine barn skal oppføre seg, men du verden, det går ikke akkurat på skinner hver dag her heller 🙂 Er nesten glad for det, for jeg er bare et menneske jeg også. De er de kjendisene også, og all ære til de som stiller opp, det er tøft synes jeg, de prøver så godt de kan! Ps! Å miste noen på Ikea er IKKE vanskelig!!!!!:)

    • Per klarte seg jo riktig bra i dag, synes jeg. Visst er det vanskelig å ta seg av en haug med unger. Jeg har gjort det daglig i snart tretti år, og jeg vet mye om både å miste og finne unger. Det jeg reagerte på når det gjaldt IKEA-turen var ikke at de rotet seg bort, men at ikke den voksne påpekte at det ikke regnes som ok å plukke ned ting fra utstillingene. Og så var det tonen jeg ikke syntes noe om, unger som belærte voksne, var nedlatende osv. Men det kommer også an på barnevakten, og Pers avslappa og bestemte stil passet dem tydeligvis godt. Morsomt at han kom på tredje plass. Jeg ville satt ham på topp. 🙂

  3. Jeg så halve episoden i dag og måtte se etter om det er noen som har kommentert dette programmet, for jeg regnet med at det er flere enn meg som reagerer på dette. Jeg synes verken det er morsomt eller sjarmerende med barn som inntar roller der de får sette premissene for samhandling mellom barn og voksne. Jeg synes det er pinlig, og jeg synes ikke det er greit overfor barna at de skal instrueres til å innta slike roller (verken på tv eller i dagliglivet, for så vidt).

    • Min kommentar ble altså skrevet etter de to første episodene. Jeg synes det var pinlig at ungene rota rundt i skap og skuffer hos Fabian Stang, og da en av ungene begynte å kommentere størrelsen på leiligheten til barnevakten i forrige program. Det er altså ikke ungene jeg reagerer på, men at den normale interaksjonen mellom voksne og barn var litt for fraværende etter min smak. Den hvor man sier til unger at man ikke er så glad for at de roter i skuffene ens. I dag syntes jeg derimot det var helt annerledes, både hyggelig og normalt. Til tross for min reaksjon sist uke, er vi altså ikke enige denne gangen.

Legg igjen en kommentar

