Vi gravde både enebolig og tomannsbolig i dag

Man må ikke gå på ski selv om det er mye snø ute, – men ut må man. I dag tok vi våre små ut så snart morgenritualet var over, og så satte vi like godt i gang med jobben med en gang.

Det skulle bygges. Spader og skuffer ble funnet fram, men mest av alt brukte vi hendene. Vi gravde og gravde, ikke minst gravde jeg. Det var moro. M ville ha sin hule, og C sin. Riktig sånn ble det ikke.

Etter en times graving og skuffing, hadde vi et fantastisk gjennombrudd. Snakk om beregning. Plutselig raste veggen ut foran meg, og der så jeg et lite, ivrig fjes lyse opp på den andre siden.

Det ble ganske fint og stort, men som med mange sånne prosjekter, var vi ivrigere i prosessen enn da produktet var ferdig. Det er jo begrenset hva man kan gjøre med en sånn snøhule etter at man har krabbet gjennom den et par – ti ganger. Man kunne selvfølgelig overnatte der ute, men ingen av ungene tente på den ideen.

I stedet gravde vi ut en hule til på den andre siden av hagen. Denne gangen nøyde vi oss med en enebolig. Så kryna vi hverandre litt, rydda snø fra oppkjørsla, mata fuglene, hoppa fra verandaen og avslutta det hele med en tur i akebakken.

Mat og drikke glemte vi, helt til M plutselig ble akutt sulten og tørst og ville hjem og inn. Da var klokka halv fire.

Vi hadde roser i kinna da vi kom inn, og roser i kinna skal man ikke forakte.

6 responses to “Vi gravde både enebolig og tomannsbolig i dag

  1. Du verden hvor glad jeg blir av å lese din blogg :o)). Uansett hvor sliten du er så ser du det positive i tilværelsen, takk skal du ha for det. Det får nemlig meg til å se noe positivt også. Gøy at du bor i nabokommunen, men Fredrikstad er vel fortsatt den beste av våre to tror jeg ;o))

    • Ingen ting er bedre enn at du blir glad. Jeg har alltid hatt en sterkt forhold til begrepet memento mori, Torill. Det betyr at jeg gjør så godt jeg kan for å fokusere på det positive. Men hvis du leser med her ofte, så vet du at jeg noen ganger er i kjelleren jeg også, men heldigvis finnes det trapper.

  2. Gurimalla så moro 😀

    (godt nytt år, forresten!)

  3. Godt gravet! Det var en god ide at grave snehuler. Var I ikke bange for at taget faldt ned? Vores sne var så løs, så man ikke rigtigt kunne bygge – der var i hvert fald ikke nogen børn som prøvede.

    Ja, man bliver så glad over at se de billeder, nr. «to» er skønt!

    • Jeg får alltid litt klaustrofobi inne i sånne huler, Donald, og man har jo hørt noen skrekkhistorier. Snøen her var ganske hardpakket, og vi var sammen med ungene hele tiden, i tilfelle det skulle skje noe.

Legg igjen en kommentar

