Vi rusler inn i vårt siste semester

Allerede nå ser jeg konturene av ei helg der framme, og det er helt fint. Ikke det at jeg trenger den, for bortsett fra den tida jeg har vært på jobben, har jeg inntatt horisontalen så fort jeg har kommet hjem fra jobben. Jeg har sovet 10 – 12 timer i døgnet siden søndag. Fortsatt er jeg kvalm, og muskulaturen dirrer liksom litt hele tiden. Snart er det nok over, og jeg blir frisk og rask.

Dette halvåret er avgjort det beste av de seks semestrene vi har på ungdomsskolen. Ungene mine har blitt store, voksne tiendeklassinger. De er rett og slett ikke til å kjenne igjen fra da jeg først møtte dem i august 2008. I går ville en av gruppene diskutere noe litt vanskelig med meg, noe som utfordret min voksne lojalitet. Der de i åttende klasse ville bust fram og ropt med store bokstaver, klarte de nå å formulere seg saklig og generelt, sånn at det ble en konstruktiv samtale av det. Det er så flott!

I noen av norsktimene øver vi oss på å ha muntlig eksamen. Oppgavene er kompliserte, og vanskeligst er det å måtte samarbeide med to andre som jeg har valgt ut. Hva gjør du hvis du kommer på gruppe med dem du har dårligst kjemi med, dem du jobber dårligst med? Jeg tror vi bør huske på at vi av og til utfordrer elevene våre i overkant av det vi selv ville håndtert, i hvert fall håndtert med et smil.

Jeg er en typisk formidlingslærer, jeg forteller og forklarer mye, og store deler av mine timer går med til forelesninger og samtaler. Det har sine fordeler og ulemper. I dag kunne jeg rusle rundt og hjelpe elever som selv tok ansvar. De fleste er selvstendige og flinke, og jeg kunne ta meg tid til å kikke inn i naboklassen. Der var det god stemning når Lars satt og pratet med sine unger om Maskeblomstfamilien.

Og rett utenfor i skogen laver det ned med snø.

2 responses to “Vi rusler inn i vårt siste semester

  1. Der må være dage, hvor man er nødt til at sige til «tiende-klassingerne» at de skal tage den med ro og at man trænger til ro og fred. At man sover 10+ timer i døgnet er tegn på at man er svækket eller «bare» træt af en eller anden grund.

    • Det er det, Donald, -. men nå er jeg superfrisk og full av energi. Det går faktisk godt an å be elevene ta hensyn. Da gjør de det. Men nå skal de heller ikke plages med syke lærere over lang tid. Denne gangen var det bare snakk om en slakk dame på krakken et par timers tid, og det står de over.

Legg igjen en kommentar

