Strull meg her og strull meg der

Jeg har ei venninne som lager verdens beste strull. Siden jeg hadde litt tid til overs i dag, tenkte jeg at jeg skulle smelle sammen ei røre og prøve meg. Hvor vanskelig kan det være, liksom.

Veldig vanskelig skulle det vise seg. Røra er enkel: Fløte, sukker, mel og kaldt vann. Jeg pisket den sammen og varmet jernet. En liten klatt røre ble lagt i, og jeg ventet i spenning. Det kunne jeg spart meg, for det ble ikke mer spennende enn at det ble feil hver eneste gang. Røra klistret seg fast i lokket eller i bunnen på jernet. Kakene ble for lyse eller for mørke, for tynne eller for tykke. Alt ble helt og fullstendig feil. Hvorfor vet jeg jo ikke. Krumkakejernet vårt har bare en fast temperatur, og strull skal stekes på lav varme. Det kan ha vært grunnen til at det gikk som det gikk.

Det eneste som ble riktig var smaken. De smakte himmelsk, og nå er jeg veldig mett, – strullmett. Jeg gravde ut kaker med stekespade, kniv og gaffel. For å få noe som lignet på en strullfasong, rullet jeg dem av jernet eller ga dem en tvist etter at de havnet i en krøll på stekebrettet.

Heldigvis hadde jeg bare laget en enkelt porsjon, så det tok ikke all verdens tid. Fjorten merkelige kaker ble det til slutt. Ikke en av dem er som den skal være. Jeg legger dem i en boks, og så spiser vi dem på julaften, men det blir nok siste gang jeg prøver meg på disse. Jeg får holde meg til det jeg kan. Det eneste måtte være om du kunne fortelle meg hvordan jeg skal få det til.

8 responses to “Strull meg her og strull meg der

  1. Jeg har aldri laget strull, men jeg lager avletter som også skal stekes på lav varme i f.eks. krumkakejern.
    Mulige årsaker/løsninger:
    Du trenger et jern med regulerbar temperatur for å steke noe som skal stekes på lav temperatur.
    Muligens må røra hvile en stund før du steker.
    Du må sannsynligvis smøre jernet før du har i røra siden det ikke er noe fett i røra.
    Nye jern funker mye bedre enn gamle jern. Det er helt sant – jeg var mislykket krumkakebaker i noen år før jeg fikk nytt jern og oppdaget at det ikke var røra eller meg, men jernet!

    Men godt at de smakte bra da. 🙂 Strull er egentlig nokså godt, kanskje jeg skal prøve å lage det iår?

    • Vi har laget avletter på dette jernet, og det gikk helt fint. I dag fikk røra svelle, og vi prøvde både med og uten ekstra smurning. Nå er den ganske fet pga den store fløtemengden, men jeg kjørte på med mer. Jeg tror nok temperaturen er det avgjørende, og den kan jeg ikke gjøre noe med uten å kjøpe nytt jern. Det har jeg ikke lyst til, all den tid Thv er strålende fornøyd med dette til krumkakene han baker. Prøv du også, og la meg høre hvordan det gikk. De er utrolig gode, – mye bedre enn krumkaker, synes jeg.

  2. Is this like some kind of crepe Hege?

    • No, not crepes, These are crisp – made from cream, sugar, flour – and some cold water. Unfortunately i failed today, as you can see.

  3. 3 dl fløte
    100 g sukker

    Visp krem av fløte og litt av sukkeret. Rør inn resten av sukkeret sammen med

    100 g hvetemel
    0.5 dl kaldt vann.

  4. edel bruun bastøe

    Jeg bruker følgende oppskrift på strull:
    2 1/2 dl seterrømme
    100 gr sukker
    100 gr hvetemel
    1/2 dl kaldt vann

    Pisker rømme og sukker godt, tilsetter mel og vann, sveller en halv time.
    Disse er veldig gode. Jeg har ikke temperaturreguleringsmulighet på mitt jern.

    Mvh Edel

    • Jeg ser at en annen jeg kjenner også bruker rømme. Kanskje jeg gjør et nytt forsøk, Edel, – men ikke akkurat nå. Takk for tipset.

Legg igjen en kommentar

