Når elevene får velge

Min indre kontroll-frik har det riktig ille denne uka. Alt flyter, og det har jeg virkelig problemer med å håndtere. I løpet av uka skal alle tiendeklassingene på besøk på de videregående skolene. Målet er at de skal få en liten kikk inn i den skolehverdagen de møter neste år. Kanskje vil det gjøre det lettere for dem å velge. Hver elev skal være borte fra klassen i to dager, – men de er ikke borte samme dag. Lise kommer ikke til oss mandag og onsdag, Jan blir borte tirsdag og onsdag og sånn fortsetter det hele uka. Det er klart at dette borger for lite struktur, og vi lærere kan ikke gjennomgå nytt stoff før alle er på plass i klasserommet igjen.

Vi har valgt å løse opp timeplanen. Tre av dagene er det anledning til å ha nynorsktentamen. Resten av uka jobber elevene etter eget ønske. De har nok å gjøre, stakkar små. I neste uke er det matematikktentamen, og før jul skal de levere en stor semesteroppgave i samfunnsfag. Det eneste vi forlanger av dem disse dagene, er at de jobber med relevant stoff og at støynivået holdes på et fornuftig nivå.

Vanligvis bestemmer vi voksne hvem elevene skal jobbe sammen med. Denne uka kan de velge selv. Heldigvis utnytter de aller fleste tida godt. De kjenner nok at det begynner å brenne under bena på dem. Mange velger å jobbe sammen med to – tre gode venner. De rigger seg til rundt et bord, og så jobber de og koseprater og har det ganske fint.

Bare noe få velger å sitte helt alene. Det undrer meg at ikke flere velger den varianten. Når innleveringsfristene står i kø, skulle man tro at effektivitet ville ha første prioritet. Sånn ville det være for deg og meg. For den som er femten år ser verden annerledes ut. Da jeg kikket inn på et rotete grupperom, fikk jeg meg en overraskelse. Der inne hadde en hel gjeng trykket seg sammen. Mange av dem er klassens virkelig faglig flinke elever, og det var ingen tvil om at de fikk gjort mye. De trykket de seg sammen som et kull valper der inne. Selv om de hadde hundrevis av kvadratmeter å boltre seg på, valgte de å presse seg sammen i et trangt rom med ei luft som vibrerte av varme og luktet av halvspiste baguetter.

Jeg liker meg best når det er jeg som bestemmer og har kontroll i klasserommet. Sånn er det bare. Likevel fikk jeg også litt god-følelse i dag. Det er sjelden jeg kan sette meg ned med et par elever, høre på hva de har å si og hjelpe dem skikkelig med det de jobber med. Vi har dessverre alt for liten tid til hver enkelt elev.

Det genererer uro når elvene kommer og går på denne måten. Vi får bare håpe det er verdt det, og at besøket på videregående virkelig hjelper dem til å velge riktig skoleplass neste år.

Jeg vet i hvert fall hva jeg skal bli når jeg blir stor.

6 responses to “Når elevene får velge

  1. I forrige uke hadde vi tiendeklassinger på besøk hos oss. De går i store klynger, tett-i-tett, helst helt inntil veggen. Videregående skole er nytt land for dem, og det er både litt stas og veldig skummelt. Og våre vg1-elever, som selv var splitternye i høst, smiler overbærende og føler seg eldgamle og blaserte – til tross for at de minner mistenkelig mye om et stort kull glade valper i en liten boks selv.
    De bryter litt opp i undervisningsrytmen vår også, disse besøkene. Men vi håper også det er verdt det. For det er jammen ikke lett å velge mellom så mange forskjellige studieretninger.

    • Jeg ser dem for meg, Hanne. Det vi hadde ønsket oss, var at de videregående skolen kunne samarbeidet, sånn at alle elevene var ute de to samme dagene. Her er de spredd på SJU dager, fredag sist uke, alle fem dagene denne uka og mandag i neste uke. Vi har mye å gjøre i tiende klasse, og det er stressende å måtte sette av en hel uke til arbeidstimer uten å komme videre i pensum.

      Men at det er en nyttig ting, kan ingen komme fra 🙂

  2. Jeg kan godt forstå at hold-undervisning er morsomt og at man kan savne det, når rytmen på denne måde bliver brudt – og jeg kan også forstå at du har en mulighed for at tale på to- og tremandshånd med eleverne i denne tid.

    Jeg tror det betyder meget mere, end du fornemmer lige nu. De unge på 15, som ikke synes at det haster med at skrive de ting, der skal afleveres, har andre ting i hovedet og vil resten af livet huske, at du satte dig ned og talte med dem. 🙂

    • Det er klart det betyr mye både for meg og dem å kunne sitte ned og prate litt. Dessuten fikk jeg anledning til å hjelpe noen av jentene med å disponere en novelle til nynorsktentamen i dag.

  3. Selv om jeg skjønner godt hvor ustrukturert det må ha vært for deg med klynger på tur, så hadde vi det så koselig med tiendeklassingene dine! Så veloppdragne! Og så FLINKE de var! Hvem kunne trodd at små, engstelige tiendeklassinger kunne stille seg stolt opp på en scene og synge kor? Flerstemt. 🙂 Det var virkelig en opptur, Hege!
    Og etter timene våre kom to av de mest urolige, «kule» guttene bort til meg og takket, totalt seriøse, for to flotte dager. Jeg tror sannelig jeg fikk en åpenbaring, jeg! Du bør virkelig være stolt.

    • Men jeg er stolt av dem, Silje, – akkurat som jeg var av dere! De er superflinke og i tillegg søte. Og det som gleder meg mest jo eldre jeg blir, er at jeg synes ungdom og voksne kommuniserer bedre og bedre for hvert kull jeg får. Det er en god ting.

      Det er hyggelig at dere ga dem to fine dager. De fleste gru-gleder seg til det nye som kommer til høsten, og de kan trenge litt oppmuntring.

      Når det gjelder meg, så føler jeg meg tryggest når jeg har styringa, og det har jeg jo ikke på sånne dager. På den annen side har mange fått gjort mye, og nynorsktentamen er i boks.

      Lykke til videre med det du driver med, og takk for en usedvanlig hyggelig kommentar.

Legg igjen en kommentar

