Den ene vil ha nummer 5, den andre vil ha det stille

Hver torsdag morgen kjører jeg våre to små på skolen. Turen tar tjue minutter hver vei, – en hyggelig tur gjennom et morgentrøtt landskap. Denne uka har vi fått tilbake litt lys, og det er mye pent å se på utenfor bilvinduene.

Vi er tre personer i bilen, og vi har hver våre ønsker om hva vi skal bruke tiden til. Jeg synes vi skal småprate litt. Snakke om dagen som kommer, om skolen og vennene de snart skal møte. Litt hoderegning og noen engelske gloser kunne jeg nok også tenke meg å flette inn, selv om det er Thvs jobb å lage regnestykker når han henter dem.

I hele fjor sto BlackSheeps stand by i CD-spilleren, og vi hadde ikke før satt oss inn i bilen etter ferien, så ble CD-en etterlyst. Ungene hadde hver sine favoritter, og det eneste de ville var at jeg skulle sette på den låta de ville høre: Nummer 8, ba C. Nummer 5, ba M, Nummer 2, sa C, han har sans for litt variasjon. Nummer 5, sa M, -nummer 5, nummer 5, nummer 5! Hun ville ikke høre noe annet enn nummer 5. Hver eneste gang vi kjører bil, skal hun høre den samme. Jeg må ha hørt den flere hundre ganger de siste to årene. Jeg vet at vi snart skal ses igjen, kanskje til sommeren, kanskje hos mor, – og at bak skyen er det alltid sol. Selv kan hun hele teksten, og hun synger i vilden sky. Om det ikke er vakkert, så er det i hvert fall høyt og tydelig.

De siste ukene har C kommet med et nytt ønske. Nummer 5, roper M så snart vi har satt oss inn i bilen. Når første runde er over, spør jeg: Hva vil du ha, C? Jeg vil bare ha det stille, jeg, kommer det fra baksetet. Nummer 5 tar omtrent 3 1/2 minutt, og C fikk sine 3 1/2 minutt med stillhet. Det fikk jeg også – før lille mus ropte høyt og tydelig: Nummer 5!

Nå lurer jeg på om man kan bli gal i hodet av å høre nummer 5 for mange ganger. Jeg har følt meg litt rar i det siste.

9 responses to “Den ene vil ha nummer 5, den andre vil ha det stille

  1. Ja. Det har skjedd med folk før deg.

  2. Ja, man kan godt blive skør af at høre en enkelt melodi for mange gange!

    Vi havde en dejlig tysklærer, Hr.Lange, som også var biblioteksmand på skolen og deroppe sad han en times tid hver onsdag eller så, og engang foreslog han at vi lavede hørespil – på tysk. Engang havde jeg læst en roman af Richard Wright og sagde til hr. Lange at jeg godt kunne tænke mig at læse noget mere af samme slags.

    «Af samme slags?» spurgte han forundret, «du skulle hellere læse noget andet!»

    Du må have nogle historier af fortælle til de to dejlige børn 🙂

  3. Måske skal man ikke sige «noget andet» men «hvorfor det samme igen? Er det ikke bedre at læse noget nyt, noget anderledes?»

  4. Jep, Hege – jeg tror også godt man kan blive lidt skør i hovedet, hvis man hører det samme nummer for mange gange, haha…. 😀

  5. Jeg forstår Cs ønske om stilhed 😉
    Og det er ikke fordi jeg har hørt sangen, for min computer nægter at lade mig bruge youtube 😉

    • Det gjør jeg også, Lene. Der er han og jeg helt på linje. Og du gikk faktisk ikke glipp av noe. Faktisk burde du takke din computer. Lydkvaliteten er aldeles forferdelig, – men det var det eneste klippet jeg fant med den sangen.

Legg igjen en kommentar

