Gro Dahle – nå er du advart

Når du fortsatt leser, så vet jeg at du vil være med. Hvis ikke hadde du logget av. Du vet jo hva som kommer. Dette er tredje post med Gro Dahle dikt, og jeg er kjempefornøyd med at du er her.

Så er vi to.

Hvem er det som koser seg
oppi den røde barnevogna?

Det er den fete rotta, det
som krafser i flanellen
og søker etter lukten
av melk og surt oppstøt

Og det nyfødte barnet
i den nykjøpte vogna
snur seg i melkesøvnens bedøvelse
Årene ved tinningen:
en lyseblå broderitråd
som ligner en sprekk

Og barnet søker med munnen
Suger i luften
hele kjeven i arbeid
Som om det var moren
Som om det var brystet
stramt av melkeknuter
Rottehodets våte snute
som leppene famler etter
Tungens invitasjon

2 responses to “Gro Dahle – nå er du advart

  1. Jeg liker Gro Dahle, men har ikke lest mye av hennes poesi. Dette diktet forvirrer meg, må jeg innrømme. Jeg tror nok jeg forstår, men kanskje jeg ikke vil forstå … Kanskje bare leker hun med meg. Hun er god.

    Mammadamen:-)

    • Hele denne samlingen appellerer til meg, Mammadamen. Hun skriver poesi om det verste du eller jeg kan tenke oss: en rotte i barnevogna, noen som skader barnet sitt, den som aldri forstår når det er slutt og mye, mye mer. Dette er for en gangs skyld ord som treffer skikkelig. Vi sier så ofte at vi føler og grøsser og hva det måtte være, – men når jeg leser disse dikta så føler jeg faktisk det jeg ellers lyver at jeg føler.

Legg igjen en kommentar

