Man tager en død sau

Riktig nok holder det med en slagside, men for sauen er det uansett ikke forenelig med liv at vi andre skal feire jul. Det handler om årets lammeruller. Jeg lager to eksemplarer hvert år på denne tida, og her i huset er det første varsel om at det snart er jul.

I år som i fjor, skulle det vise seg vanskelig å få lammesidene når jeg ville som jeg ville. I fjor bestilte jeg, og butikken lovet at de skulle sende meg sms når slagsidene kom. Det glemte de, så da jeg til slutt sto foran disken og etterlyste dem, var de over best-før-datoen, og vi måtte begynne på nytt.

I år bestilte jeg to uker før jeg skulle ha dem. Igjen lovte de at de skulle sende sms når de var klare, antagelig på torsdag. Jeg presiserte også at sidene ikke skulle være utbenet. Den jobben vil jeg gjøre selv, for jeg trenger kraften jeg får når jeg koker bena. Torsdagen kom, men ingen sms. Fredag dro jeg i butikken, og skulle du ha sett: Der lå rullene mine. De var utbenet begge to. Hva skal jeg si? Som vanlig ingen ting. De ville vel spare meg jobben. De mente det vel godt, tenkte jeg, og ruslet hjem med slagsidene under armen.

Resten av jobben er ikke noe å mase med. Det er gjort på under en halvtime. I år gikk det fortere enn vanlig. Jeg hadde fått den lysende ideen å be om sånn profesjonell kokestrømpe som butikkene bruker når de surrer steker og ruller. Det fungerte fint.

Etter kokingen tok Thv og jeg oss en liten smak. Ingen kan si det ikke var godt, men som vanlig: Alt for lite salt.

2 responses to “Man tager en død sau

  1. Uhm, hvor ser det godt ud, Hege – er det lammerullepølse, du laver? Det var synd, du ikke fik kogeben.

    • Det er lammerullepølse, ja. Den originale lages bare av slagsiden, og så legges den i saltlake. Denne er en litt moderne variant. Den er fylt med urter og annet snadder. Problemet er at den aldri blir salt nok, så nå lurer jeg på om jeg skal legge den i litt gammeldags tynn saltlake.

Legg igjen en kommentar

