Kunden fra Helvete på tur i Himmelen

Da jeg dro til Gamlebyen i dag, var planen å kjøpe de første julegavene. Det ble et magert utbytte. Gamlebyen er full av gavevennlige butikker, så feilen må ligge hos meg. Jeg har blitt kresen og aldeles forferdelig gjerrig.

Gjerrigheten slår mest ut mot meg selv. Jeg var innom Den grønnkledte. Der er det alltid så mye jeg liker. I dag fant jeg en veldig fin bomullstunika, en kort kjolesak som helt sikkert kunne være brukbar nå som vi går mot advent og litt selskapeligheter her og der. Jeg prøvde den, og butikkdamen slo hendene sammen og mente den var perfekt til meg. Jeg syntes også den var fin, men den kostet mange penger. Så prøvde jeg en ytterjakke i et festlig stoff. Den satt som et skudd, og igjen slo damen hendene sammen. Hun hentet og danderte, roste og forklarte, – til slutt begynte hun til og med å slå av på prisen: Du kan få 10%. Det var da jeg ba henne om å ikke anstrenge seg så hardt. Jeg er kunden fra Helvete, sa jeg. Hun som nesten aldri kjøper noe. Jakken jeg har på meg nå kjøpte jeg for tolv år siden.
Hun tok hintet og snudde seg mot kunder som var lettere å omvende.

Det var nydelig vær i Gamlebyen i dag. Sola skinte og det var friskt og deilig, akkurat sånn jeg skulle ønske hele vinteren ville være. Flere enn jeg var ute for å handle. På torvet var det som vanlig frimarked. Ikke så stort som om sommeren, men til gjengjeld hadde de mange fine håndverksprodukter til salgs.

Det var ikke så veldig mye som smakte av jul i Gamlebyen i dag, – og heldigvis for det. Jeg vil helst at alle skal vente til desember. Unntaket er julehuset. Det har åpent hele året, og må få lov til å jule selv om det er november.

Et annet unntak var Galleri Mimosa. Der sto juletreet pyntet, og dette var målet for turen min i dag. I fjor fant jeg julegaver til halve familien her, men nå tente jeg ikke på noe. Disse interiørbutikkene ligner mer og mer på hverandre. Stilen er den franske, chabby chique, pent og romantisk, men etter hvert veldig, veldig kjedelig.

Selv om jeg ikke fikk handlet noe særlig, er det en fryd å tråkke rundt på min fine, nye sykkel (Den med sju gear!). Den er som et smykke. Det er når jeg kommer med den at Gamlebyen virkelig blir en turistattraksjon 🙂

Jeg avsluttet turen med noen galleribesøk. Da oppdaget jeg at jeg kunne kjøpe to lekre akvareller for prisen av en vinterjakke hos Den grønnkledte.

Jeg kjøpte ingen av delene.

6 responses to “Kunden fra Helvete på tur i Himmelen

  1. Enig 🙂
    Sykkelen er en attraksjon i seg selv 🙂

  2. Vi er nok flere som er «Kunden fra Helvete», jeg har det på samme måten. Derfor har jeg handlet mange julegaver via internett. Laget fotobøker og koset meg hjemme.

    Du fikk deg i alle fall en tur på den fine sykkelen i godværet!

    God søndag 🙂

    • Jeg handler også en del julegaver på nett, – også bøker. Når det gjelder dyre ting, så handler jeg dem nesten aldri der og da. Jeg må hjem for å tenke på det. Nå har det modnet litt, og jeg er faktisk på god vei til å bestemme meg for å kjøpe den grønne tunikaen. Jeg har ikke så mange penger at jeg vil risikere å kjøpe et klesplagg som ikke blir brukt, – mye brukt!

  3. Ah this brings back memories… dejlig at se Gamlebyen igjen…

  4. Vel bekomme, Amanda.

Legg igjen en kommentar

