Så mange valg

Det er under fire måneder til elevene våre skal velge videregående skole. De synes det er forferdelig vanskelig, og det kan man forstå. Det er så utrolig mye å velge i, og det er ikke mange av femtenåringene som allerede vet hva de skal bli når de blir voksne. Det fører til at mange av de yrkesfaglige studieretningene blir valgt bort. Når du ikke aner hva du skal bli, kan du ikke velge en utdanningsretning som sender deg i en bestemt retning. Det forstår seg, – men det er synd.

Siden det er en selvfølge at de skal gå videre på skole, setter mange ungdomsskolen på repeat: De velger allmennfaglig studieretning. Det gir dem tre ekstra år til å tenke, før de bestemmer seg. For mange har det nok også betydning at foreldrene står bak og heier. Veldig mange foreldre er opptatt av at ungene deres skal få studiekompetanse, kanskje en studiekompetanse de selv aldri fikk. Det de glemmer at allmennfaglig studieretning er en studentfabrikk, – det gir dem bare en inngangsbillett til videre studier.

Denne uka har alle tiendeklassingene i kommunen besøkt årets utdanningsmesse i Kongstenhallen. Det er ei flott messe. Alle programfaga var representert, og lærere og elever var rustet for å svare på spørsmål fra våre håpefulle. Spørsmålet er bare om det kom så mange spørsmål. Når elevene går sammen med sine klassekamerater har de så mye annet i hodet en videre utdanning. De har et image å ivareta. Det er så mye som er flaut. Det er så mye de ikke vil at de andre skal vite. Dessuten er det få som vil framstå som overivrige og kunnskapsløse.

Så vandrer de fra stand til stand, smaker på litt mat hos kokkene, beundrer musklene til murerne, ler av lokkene hos frisørene, – men stiller dessverre få spørsmål. Heldigvis har mange foreldre forstått dette, og flere av ungene mine kunne fortelle at de allerede hadde vært på messa kvelden før, – sammen med mamma og pappa.

Om to uker skal alle sammen på besøk på en videregående skole. De skal få smake bitte litt på den linja de har mest lyst på, – og så får vi håpe det enten gir mersmak eller hjelper dem til å finne en annen rett på skolekoldtbordet. Var det noe vi så i Kongstenhallen, så er det at det er et stort og assortert tilbud de har å velge fra.

11 responses to “Så mange valg

  1. Ja, ser litt av de feile valgene når de kommer til Vg2

  2. Kjenner den problemstillingen du tar opp. Jeg er jo «på den andre siden», altså videregående i Akershus fylke. Er egentlig allmennlærer, men har de siste 10-15 årene tatt videreutdanning innenfor reiseliv og ikt. Underviser ikke 1. klasse, men 2. og 3. Har allikevel hatt besøk av ungdomsskoleelever i klassen siden de har lyst på reiseliv. For å ta dette faget må de gå salg og service det første året. Det som slår meg er at de ungdomsskoleelevene jeg har hatt på besøk er veldig reflekterte når det gjelder hva de skal velge videre. Når jeg skal ha besøk av ungdomsskoleelever lar jeg elevene mine lage et program for dem som viser noe av det faget dreier seg om. Forrige fredag hadde jeg besøk og elevene mine hadde laget et program for 5 timer, det fungerte veldig bra. Tror ungdomsskoleelevene kunne tenke seg å starte på reiseliv.
    Du skriver om studiekompetanse. Det er jo ingenting i veien for å ta 2 år yrkesfag og deretter påbygg allmennfag, det er det de fleste av mine reiselivselever gjør. Og er de ikke så faglig sterke så kan de jo gå ut i lære.
    Jeg er på en måte glad at det ikke er jeg som skal velge i dag. Da jeg var ung så var det enten gymnaset eller handelsskolen, det var da MYE enklere :o)))
    Som jeg har sagt før så liker jeg bloggen din veldig godt:o))

    • Jeg blir så glad for at du liker bloggen, min, Torill. Det høres ut som om elevene som kommer på besøk til dere møter et skikkelig opplegg. Det er bra. Visst kan de hoppe over på påbygg allmennfag. Sønnen vår gjorde det med hell for noen år siden.

  3. Igjen så blomstrer og briljerer du med din fornuft, Hege. Det er jo akkurat som du sier, nemlig helt umulig å ta standpunkt til hva man vil når man er bare 15. Og så herlig du mellom linjene beskriver hvordan fjortisene er mer opptatt av hverandre enn av det de skal se på messen…!

    (Forresten, jeg legger merke til at jeg veldig ofte begynner en setning med «Og»… Det er vel egentlig ikke lov, vel…??? Mener jeg husker noe om «og, eller, men og for»… Kanskje jeg skulle skjerpe meg litt, jeg liker å skrive men har begynt å følge egne regler… Hva synes du om det???)

  4. Takk for at du har troa på min fornuft, 9na. Det er vel det jeg er, fornuftig, og med det følger en del mindre spennende egenskaper. Jeg er nok ganske kjedelig og forutsigbar også.

    Vi har alle lært på skolen at vi skal unngå å starte setninger med og, eller, men, for, – men det skiter vi i 🙂 Som du ser gjør jeg det også, rett som det er. Jeg er mer opptatt av at teksten skal flyte fritt og føles god i munn og øre. Men (!) det er her på bloggen. Noen tekster har større krav til at det formelle er på plass. Blogger og bloggkommentarer er ikke sånne tekster.

    • Ja, tar meg stadig i at det blir mye Og, Eller, Men, For i starten av setningene. Men som du sier, blir mer av det når man vil ha en muntlig form på teksten

      • Det er flere sider ved det. De må ha godkjent programfagene for å kunne gå over. Samtidig er allmenn påbygning ganske tøffe saker for mange elever. Hvis jeg forsto sønnen min riktig, så merket han at han ikke var like vant til å lese, studere, jobbe jevnt som de som hadde tatt allmenn. All ære til de ungene som likevel klarer det.

  5. Fikk med meg en del brosjyrer derfra! Så nå er det bare å lese. Jeg har forresten lagt ut den videoen du ville jeg skulle legge ut. http://idamrr.blogg.no/1289053246_prosjekt.html – men jeg fikk ikke gjort noe med skrivefeila dessverre.

    • Jeg så at dere fikk med dere brosjyrer. I tre-delinga på onsdagene framover skal vi gå skikkelig gjennom alle programfaga. Forhåpentligvis vil det gjøre det lettere for dere. Flott at du har lagt opp prosjektet. Jeg skal se på det. Takk!

Legg igjen en kommentar

