Røkt kolje, var svaret.

Man lurer på hvordan det går med den nyslåtte studenten der inne i den store byen. Hvordan er det med han og samboeren? Har de det fint sammen? Får de hverdagen til å fungere? Trives de med studiene?

Så leser man på Facebooksiden hans at de har laget røkt kolje til middag.

Røkt kolje til middag? Det gir svar på de viktigste spørsmålene.

Det skal ikke mere til.

8 responses to “Røkt kolje, var svaret.

  1. Jøss. Ungdommen nå til dags.

    😉

  2. 🙂 Flott altså. Veldig godt å vite for en mamma. Hadde de kokte gulerøtter også?

  3. Jeg har prøvet at google ordet kolje, Hege, men jeg ved desværre ikke, hvad det er …

    • Kolje er det samme som hyse, – Madame. Det er en fisk. Vi spiser den røkt (ryged) og kokt med poteter, gulrøtter og hvit saus. Det smaker veldig godt. I denne sammenhengen fungerer den som et symbol eller en indikator på gammeldags familielykke. Røkt kolje er nemlig en gammeldags middagsrett, og det er nok ikke så vanlig at unge mennesker på 22 år lager denslags til middag.

  4. Åh, nu forstår jeg, tusind tak for forklaringen 🙂 Gammeldags familielykke kunne man her skabe ved at servere stegt flæsk med persillesovs.

  5. Ja, Madame, – jeg tenkte faktisk på å foreslå nettopp flesk med persillesaus, – eller kanskje frikadeller. Begge disse ville nok virke som samme type markører på dansk. Samtidig er nok røkt kolje ennå mye lenger ute i gamledager. Flertallet av mine elever ville ikke vite hva jeg snakket om hvis jeg nevnte denne retten.

Legg igjen en kommentar

