Sannheten om helga

At bilder kan lyve, vet vi. De forteller i hvert fall aldri hele sannheten. Jeg har et fotografi fra denne helga, men det kan ikke bli stående uimotsagt. Her i huset har vi nemlig lagt bak oss en vanvittig arbeidssom helg. Da jeg endelig var ferdig klokka halv ti på søndagskvelden var min eneste tanke: Jeg gleder meg til helga.

Det er i disse dager min kjære og jeg tjener inn de lange lærerferiene, og det tåler vi godt uten å sutre. Sutre gjør vi nemlig ikke, og vi er klar over at det vanker premier for oss lærere når jobben er gjort. Men det må være lov å fortelle at det er en drøy bakke før vi kan innkassere gevinsten. For å ha håp om å bli ferdig med å rette historieprøvene, satte jeg meg til på fredag ettermiddag og holdt på til Gullrekka begynte. Lørdag skulle vi ha gjester, men forberedelsene ble gjort på mest mulig lettvint måte, – og innimellom potetskrelling og pannacottakoking, smatt vi ned på hver vår stol for å lese, rette, føre,

men det ble en hyggelig kveld.

På en måte forteller bildet sannheten: Bordet var pent, lysene glitret, den rå salmalaksen smakte nydelig sammen med basilikum-aiolien, rensdyrsteka var litt tørr, men sausen var fantastisk, rødvina var like god som den alltid er når det er Thv som graver den fram fra kjelleren, sjokoladen og pannacottaen smakte som de skulle og viktigst av alt: Gjestene var hyggelige.

Men så var det slutt på moroa. Søndag morgen var vi oppe halv ni, og takket vintertiden for at vi kunne stille den til halv åtte og fyre løs med jobbings igjen. Det gikk så det suste om ørene. Midt på dagen tok vi en liten middagspause med mamma, og så var det på igjen. Det er fint vi har samme yrke, Thv og jeg. Hadde jeg vært gift med en snekker med helgefri, så måtte han tatt søndagsturen i ensomhet i går. Sånt har ikke vi tid til på denne tiden av året. Denne uka består av hit og dit og over alt, lange dager og sene kvelder.

Jepp, jeg ser allerede fram til helga.

4 responses to “Sannheten om helga

  1. Det må have sine fordele, at I har samme arbejde. Det er noget, Monsieur og jeg også har nydt godt af, da vi gennem mange år havde samme arbejdsplads, selv om det ikke var helt samme arbejdsopgaver.
    Billeder kan lyve, og en tekst kan fordreje sandheden – ja, findes der i virkeligheden en helt objektiv måde at gengive en oplevelse på?

    • Det har en del fordeler å ha samme jobb, Madame, – og både bilder og tekst kan lyve. Jeg hadde laget dette bildet av mitt høstpyntede bord, og så tenkte jeg at hvis jeg la det opp på bloggen, ville det fortelle en helt annen historie om helgen enn det som er realiteten.

  2. Jeg skulle også ønske Kjæresten hadde samme jobb som meg, da hadde han forstått meg enda bedre tror jeg… Men på den annen side, han har vært med meg siden tidenes morgen, dvs før jeg begynte å studere og han er en gammeldags legefrue med alt som hører til, han kan virkelig faget mitt… Og i tillegg har han en annen ballast og plattform som gjør at våre samtaler får mange perspektiver!

    • Vi har også vært kjærester siden tidenes morgen, og jeg hev meg faktisk på lærerskolen fordi jeg ville bo der Thv bodde. Idiotisk, men lykken var bedre enn forstanden, og jeg har aldri angret. Vi har også jobbet på samme skole noen år, og det hadde også sine fordeler, – mange fordeler! Ellers vil jeg vel si at det er både fordeler og ulemper å dele hverdagen så til de grader. Akkurat når det gjelder helgejobbing og ikke minst premien: De lange feriene, så er det avgjort en fordel å marsjere i takt.

Legg igjen en kommentar

