Ikke mer familiehistorie

Siden i sommer har jeg planlagt å legge små glimt av familiehistorien ut på bloggen. I går kom første innlegg: Vi heter Glad. Parallelt med at jeg skrev på bloggen, hadde jeg tenkt å lage en utvidet versjon til bruk i familien.

Jeg var klar over at de eldre i familien har et annet syn enn jeg på hvor åpen man kan være i det offentlige rom, men jeg trodde jeg holdt meg innenfor rammene.

Jeg tok feil. Når noen i familien får vondt i magen av at jeg forteller deres livshistorie, så må jeg respektere det. Det blir derfor ikke flere poster om familien Glad foreløpig.

12 responses to “Ikke mer familiehistorie

  1. Forstår seg. Er ikke alt som er egnet for offentligheten, selv om det er 60 – 70 – 80 år tilbake i tid.
    Har samme utfordringen med enkelte deler av historia til min bestefar. Den saken må jeg holde langt unna den offentlige versjonen. Oldefaren mins eskapader i forbindelse Håkon VIIs signingsferd med tilhørende besøk i Bodø derimot er ei så god historie at den må være med.
    Den historia finner du her http://vinkenes.no/jens.html

    • Nå hadde ikke jeg tenkt å skrive om verken familiehemmeligheter eller eskapader, Kamelryttersken. Sånne er det få av, og det er ikke det saken dreier seg om. Noen vil bare ikke at det skal skrive om i det hele tatt, enten det er sånn eller sånn, og det må jeg respektere så lenge den eldre garde lever. Jeg skal lese historien du lenker til senere i kveld.

  2. Næmmen så trist da. Det var dumt, jeg gledet meg til denne føljetongen. Men jeg forstår at det kan være problematisk…

  3. Jeg hadde også gledet meg til å følge denne historien. Det var jo SÅ interessant når jeg fulgte onkel Carlos. Men jeg forstår at du tar hensyn og viser respekt for familien.

    Ha fortsatt en fin søndag!

  4. Jeg ville bare ymte frempå om at jeg fikk lest det slettede innlegget via feeden, og det var flott skrevet. Og selv om det er for nært for noen, så ikke slutt å skrive! 🙂 Det er så viktig at du skriver, om ikke annet for deg selv og for de neste bladene på grenene osv., dette vet du jo egentlig allerede. 😉
    Min morfar gav ut bok i fjor på et lite forlag, og jeg lærte mer på de timene jeg leste den enn jeg noensinne visste.
    Link til forlagets side m/boka

    • Jeg skriver og skriver døgnet rundt, jeg, Eirin. Hyggelig at du likte teksten, men nå ble det sånn. Jeg skal kikke på lenka du legger ved.

  5. Det må man respektere. Men historiernes betydning er jo alment menneskelig, så måske er der en anden måde at skrive videre – du skriver hurtigt og sikkert, og jeg synes egentlig du skriver så man lægger sine fordomme væk. Det er jo det, det handler om. Livets mangfoldighed må vi lære at respektere.

    Nu er det længe siden, jeg har skrevet om min familie eller mine erindringer, men jeg får lyst igen fordi jeg må udforske måden at fortælle en historie set fra en anden vinkel (måske i tredie-person) og med andre personnavne.

  6. Vi får ta oss en prat om dette en gang, Donald.

  7. Fikk assosiasjoner til en viss overvurdert forfatter som er sånn i vinden akkurat nå… 🙂

    Jeg skjønner både de gamle og deg. Gode historier er til for å deles, men de bør kanskje ofte kamufleres litt? Pakkes inn i skjønnlitteratur for å gjøres mer allmenngyldige, f. eks?

  8. Ja, eller som en viss forfatter: Skrives som skjønnlitteratur under fullt navn 🙂 Nå hadde ikke jeg tenkt å avsløre noen hemmeligheter, – ikke det at det er så mange av dem heller. Vi er en vanlig familie uten stor dramatikk. Likevel er jo alle menneskers liv veldig dramatiske, enten på det ytre eller det indre plan. Noe av det jeg er mest glad i å lese på andres blogger, er nettopp sånne hverdagshistorier om vanlige mennesker som har levd før oss. Mange føler det helt annerledes enn jeg gjør, og det koster meg lite å respektere det. Jeg kan skrive om så mye annet spennende 🙂

Legg igjen en kommentar

