Prøvenerver og kravstore foreldre

Planen var å pile ut døra så snart siste time var over. Sånn gikk det ikke. Vi skal ha historieprøve i morgen, nemlig, og da må historielæreren finne seg i å bli kidnappet. Det var en liten gjeng unger som ble igjen, en gjeng ivrige elever som var supernervøse for morgendagens prøve, så nervøse at tårene sprutet. Jeg sto ved verdenskartet, og spørsmålene haglet over meg. Jeg pekte og forklarte så godt jeg kunne: 1945, Marshallhjelp, kald krig, Churchill, jernteppe, deling av Tyskland, Berlinblokkade, Stalin, Khrutsjov, Sputniksjokk, Hellas, Trumandoktrine, dominoteori, Mao, Kina, il Sung, NATO, særavtaler, Korea, 1950, Batista, Berlinmur, 1961, Grisebukta, Che, Kennedy, mellomdistanseraketter, Thirteen days, Cubakrisa – det er ikke småtteri de skal vise at de har lært og forstått. Det beste er at de er interesserte og sier det er kjempemoro med historie. Det verste er prøvenervene.

Dere aner ikke hvor flinke de er, disse ungene mine. De følger med og noterer, stiller spørsmål, leser og studerer. På Fronter har jeg lagt ut alle forelesningene med tilhørende oppgaver, læringsmål og et drillprogram med flervalgspørsmål, sånn at de kan lære seg faktakunnskap som skal være knagger for forståelsen. I morgen skal de testes. I 90 minutter kommer de til å skrive og skrive til svetten siler. De får gå når de er ferdige, men de fleste trenger nesten hele tiden, og noen kommer til å trygle om å få litt mer tid. Det får de.

De som ble igjen i dag var ganske slitne nå. Det er mye å gjøre i 10. klasse, og de som prioriterer skolen blir ikke arbeidsledige. Jeg forsøkte å roe dem ned, trøste dem: Dere kan jo dette nå. Dere får alltid bra resultater. Men da kommer det vanlige svaret: Synes du, ja!!! Det synes ikke mamma! Jeg er glad for alle foreldre som følger med på ukeplanen, leser og lærer sammen med ungene sine, veileder og hjelper dem. Det jeg ikke liker er foreldre som blir sure og kritiske i etterkant, etter at karakteren er satt. Noen av elevene mine forteller meg om mammaer og pappaer som blir sure og irriterte over en 4. Noen aksepterer ikke en gang en 5-er: Du kunne vel i det minste klart en 5 +. Hvorfor er de sånn? En del av disse foreldrene får knapt med seg at ungene skal ha prøve, at de leser og sliter, – først når de senere oppdager en karakter de ikke liker, kommer de sure minene.

Det synes jeg de skal slutte med!

6 responses to “Prøvenerver og kravstore foreldre

  1. Det synes jeg også.
    Det er ingen krise og bomme med 10 år på tidsangivelsen for Marshallhjelpen. Interesse, lyst og forståelse er 10 ganger mer verdifullt – sammen med målsetning om progresjon for egen del så blir det … nydelig å betrakte.

    • Hvis du bommer ti år på Marshallhjelpa, – så var det kanskje ikke bruk for den lenger, Sissel, – men jeg skjønner hva du mener. De ga jernet i dag, i hvert fall, og nå går vi inn i en roligere periode.

  2. Hvis eleven presterer det han er god for så kommer det på ett ut hva karakteren viser. Men hvis jeg som mor ser og vet at det kunne vært gjort en bedre innsats så kan jeg si at neste gang..da klarer du bedre. Men å bli sur for en karakter..Det har jeg aldri blitt. Det fungerer ikke!!

  3. Det dette handlet om, var når foreldrene kommer på banen. Vi sender hjem læringsmål for emnet, vi legger ut forelesninger på Fronter, vi forteller når og hvordan de skal testes osv osv i det uendelige føles det som av og til. Hos noen foreldre går alt dette hus forbi. Så kommer ungen hjem med karakteren, – og da smeller det. Skal man kritisere må man også delta i prosessen. Først da kan man uttale som om hvorvidt ungen har jobba og gjort sitt beste.

Legg igjen en kommentar

