Organdonasjonsdagen

Jeg har vært hos naboen og drukket rødvin til langt inn i de små timer. Det må derfor bli et resirkulert innlegg i dag, men ikke la deg lure. Det er både god og viktig lesning. Nå i ettertid vil jeg gjerne legge til noe: Husk at det er vanskelig å motta, hvis man ikke også er villig til å gi.

4 responses to “Organdonasjonsdagen

  1. Knallgodt innlegg Hege, om donasjoner. Og jeg er hjertens (og for den saks skyld lungens og nyrens) enig. Når jeg ikke trenger det mer, kan de ta hva de vil av meg.

  2. Ligger et kort i lommen hvor det står at mitt avsjelede legeme innen 48 timer må transporteres til Medisinsk fakultet, NTNU, Trondheim sånn at fremtidige leger kan ha no å skjære i. Om de da samtidig tar noe og stiller til disposisjon for et medmenneske med behov, er det ikke meg i mot. Men det sier ikke avtalen med NTNU noe om.

    • Så fint. Utdanning av leger og medisinsk forskning er avhengig av døde kropper. Mange glemmer at noen av oss også må eksperimenteres på mens vi lever: Noen må være den første til å bruke den nye medisinen, noen må være den første pasienten til den nyutdanna kirurgen, noen må motta en protese som aldri har vært prøvd på mennesker før, – og noen ganger må det gå galt hvis det skal gå framover. Den første som fikk transplantert et hjerte og overlevde døde faktisk ganske kort tid etter. Likevel kan man ikke si annet enn at det alt i alt var vellykket.

Legg igjen en kommentar

