En fryktelig, fryktelig farlig sykdom

Hun var faktisk veldig alvorlig der hun sto: Jeg må ha sånn stor badehette, sånn til å ha i dusjen, sånn som Miliane har, rosa, – eller grønn sånn som Elviras. Vi skjønte fort hva det dreide seg om. Kursen var satt mot Sverige, og det skulle handles. Hun trengte en dusjhette som skulle brukes etter gymtimene på skolen. Når man har blitt veldig stor og går i andre klasse, da dusjer man etter gymmen, nemlig.

I bilen fikk vi en grundig innføring i en sykdom vi aldri har hørt om før, men det var ingen grunn til å tvile på alvoret: For grunn av jeg har så langt hår, så må jeg ha sånn hette. Når det blir vinter og snø og is og sånn, så kan det være veldig farlig å ikke ha sånn, for hvis håret mitt er vått, og jeg går ut i det kalde, da kan jeg nemlig får sånn hjernefrys! Det er ille å få det. Noen kan dø av det og bli syk og kald.

Det ville jo vært fryktelig om lille mus skulle bli kald, og syk og dø av hjernefrys.

Dusjhette er herved innkjøpt!

Hun mente det ville gå bra, selv om de bare hadde en hvit.

7 responses to “En fryktelig, fryktelig farlig sykdom

  1. mammadamen

    Oi, det er greit å være føre var da:-)

  2. Ingen grunn til å tvile på den unge. Jeg er vokst opp i samme tro om at det finnes knapt noe farligere enn å gå ut med vått hår om vinteren 🙂
    Så fremdeles bruker jeg dusjhette. Det er faktisk veldig praktisk når man har langt hår 🙂

    • Jeg flettet mitt da vi hadde svømming på skolen. Om vinteren holdt jeg det ut fra hodet på vei tilbake til skolen, og vips så hadde jeg nesten Pippi-fletter. Syk? Never!

  3. Haha, ja, det er vigtigt ikke at udsætte sig for hjernefrys – eller forfrysninger i hjernen, som vi ville sige. Hvor er hun dog køn, Hege – hun bliver smuk, når hun bliver voksen …

Legg igjen en kommentar

