Det endte bra

Helga fikk en syk start, bokstavelig talt. Thv skulle på fest, og jeg skulle være hjemme for å stelle barn. Det endte med at barna måtte stelle meg. Da jeg kom hjem fra jobben, var jeg frisk som en fisk. To timer senere var jeg kvalm, hadde frostrier og over 39 i feber. Thv dro på fest, og jeg og de to små fikk i samarbeid både badet og pusset tenner, men da var det jamnt slutt. Det ble verken lesing eller annen hygge fra meg på fredag. Resten av kvelden døste jeg bort på sofaen.

Da jeg våknet sent lørdag morgen, var jeg rett og slett spent: Hvor syk var jeg? Som vanlig hadde yndlingskroppen min ordnet opp i løpet av natten. Jeg var frisk nok, og med et par paracet til frokost, følte jeg meg klar for helga. Hurra!

M går på svømmekurs. Det gjør ikke C. Svømmekurset kræsjer nemlig med hans fotballtrening. I en sjuårings verden er det ingen grunn til å kunne svømme hvis ingen ser det og slår hendene sammen i vill beundring. Vi måtte med andre ord på tur! Som vanlig når vi skal bade, dro vi til Tanumstrand. Været kunne ikke vært bedre, og alt var som det skulle. Det er ikke bare ungene som liker seg i vann. Vi hadde en fin dag alle sammen. Jeg fikk meg til og med en svømmetur i utebassenget, og ungene og Thv slet spor i rutsjebanen.

Det var ingen tvil om at vesla kan svømme. Nå som M har lært seg å beherske vannet, hadde C plutselig et problem, – og det var akkurat som om han plutselig kunne litt han også, bare fordi han måtte strekke seg. Vi slapp begge ut på dypt vann under nøye overvåking. Hun svømte. Han kavet. Men til land kom de begge to. Ingen druknet, og selv om de gulpet litt, forble mesteparten av vannet i bassenget. Det som overrasket meg mest, er at de begge kan stupe – virkelig stupe.

De er makaløse, disse ungene.

Og jeg er fortsatt frisk. I hvert fall frisk nok til mitt bruk.

2 responses to “Det endte bra

Legg igjen en kommentar

