Fra hola til hællæ

Kontrastene er store når man spiser frokost på Gran Canaria og kvelds i Fredrikstad. Vi har hatt en varm og deilig ferie, og vi kommer helt sikkert til å oppsøke varmen igjen. Likevel er det alltid deilig å komme hjem.

Landet Syden gir et nesten kaotisk inntrykk av sterke farger, nye lukter og smaker og ikke minst den intense sola og varmen. Det bre veller på fra minutt til minutt, og ei sånn uke føles enormt lang. Det er et liv siden vi satte oss på flyet sist fredag.

Her hjemme er alt mer avdempet. Da vi gikk av flyet var det 8 grader og tåke på Rygge. Det føltes faktisk deilig. Lørdag våknet vi til strålende sol. Planen var å rydde bort utestua for vinteren, men det måtte vi utsette. I stedet tok vi med oss lunsjen ut og varmet oss i høstsola. Med canarisk pølse og ost på skivene, hadde vi fortsatt en liten fot i ferielandet.

Selv om det fortsatt er varmt i sola, er lufta klar og ren. Ren er den sikkert på Gran Canaria også, men det føles annerledes her. Antagelig fordi det er følelsen av denne lufta som ligger lagret i hjernen min og gir meg gode assosiasjoner. Høstfarger hadde det også blitt her og der.

Vi har ingen epletrær, men det har naboen. Nå henger de der tunge og klare for eplekake. Det laget jeg i går. Og naboen, – han sto akkurat der han sto da vi dro: Bøyd over spaden og gravingen. Noen jobber støtt.

Hver høst forstår jeg hvorfor jeg velger meg roser til hagen. De gir liksom aldri opp. Ikke bare blomstrer de, men de setter nye knopper langt utover høsten. Det hender jeg går ut i frostvær og plukker en bukett. Og der det er roser er det insekter. Biene gir heller ikke opp.

Det gjør ikke jeg heller. Jeg prøver å ikke tenke på februar og mars. Det skal nok gå, og i morgen begynner jobben igjen. Det skal nok bli bra.

4 responses to “Fra hola til hællæ

  1. Hvor er vinter-eplene blitt av ?
    Naboen er ferdig med 10m.grøfting til uka!
    Naboen lever godt uten hakke&spade i fremtiden…
    Prekast hos H&H

    • Trodde det var vintereplene jeg hadde tatt bilde av, jeg. Når du er ferdig med den grøfta, så finner du nok ein ny. Det stemmer, det,- vi skal borti gata. Hadde jeg glemt. Sjekker boka mi.

  2. Velkommen heim 🙂

Legg igjen en kommentar

