En formiddag i Las Palmas

Vi synes vi er tidlig ute når vi spiser frokost i halv ni-tida. Da er det fullt i spisesalen, og selv om frokosten står framme til klokka halv elleve, er hele seansen over klokka ni. Vi er flere som vil ha mye ut av ferien.

I går starta vi dagen med å kjøre inn til Las Palmas. Planen var å være tilbake her ved lunsjtider, men det gikk ikke. Las Palmas var en mye større by enn vi var klar over, og vi valgte å konsentrere oss om gamlebyen. Aller først gikk vi på Museo Canario.

Museo Canario er et historisk- arkeologisk museum som viser livet til den opprinnelige befolkningen på Gran Canaria, guanchoene. Museet lå i en vakker, gammel bygning – bare den verdt et besøk. Det er morsomt å se hvordan gamle kjøkkenredskaper i tre, slever og trau, er omtrent identiske med dem vi finner i norske daler og fjorder. Det har vel med funksjonalitet å gjøre. Guanchoene balsamerte sine døde, og i huler i fjellene har man funnet mengder av kropper. På museets mange plakater var trolig hele prosessen og historien presentert, men hva vet vel vi? All tekst var på spansk, og det er et språk vi ikke mestrer. Med tanke på at øya stort sett lever av turisme, er det merkelig at de ikke spanderer en oversettelse til engelsk. Det kan da ikke koste stort. Jeg husker at vi opplevde det samme da vi var på muesum i Guadalest for et par år siden. Heldigvis leser vi oss gjerne opp på forhånd, så helt blanke er vi ikke.

Da vi var forsynt med museet, rusla vi rundt i gatene og nøt vakre, gamle hus, dører og porter. Alle hus er i mur, men oppe på veggene henger nydelig utskårne balkonger i tre. Egentlig vil vi innom alle kirker og museer vi ser, men denne gangen behersket vi oss. Vi er tross alt her for å slikke sol. Ved siden av kirken holdt de på med arkeologiske utgravinger, og der ble vi stående og lese oss opp på byhistorien. Endelig et sted med informasjon tilgjengelig på engelsk.

Las Palmas har i alle år skrytt av at Columbus hadde sine veier forbi her, og de har likt det dårlig når historiker har betvilt akkurat det. For noen år siden ble det visstnok fastslått at den store sjøfareren var innom her, en gang, i ett døgn! Skipet hans måtte på verft for en liten reparasjon, og da måtte han visstnok overnatte. En sånn natt gjør man det meste ut av, og midt i byen ligger det huset han muligens overnattet i. Der er det museum nå, og vi måtte se. Nydelig var det. Et skikkelig gammelt, vakkert patriserhus med nydelige gårdhager, søyler, en brønn og vakre, kjølige rom. Museet viste historien til Columbus sjøfarter, og det var faktisk veldig interessant. Anbefales.

Det var varmt i går, men de trange gatene i Las Palmas ga en viss skygge. I nærheten av kirken møtte vi en flokk musikere i folkedrakter. De hadde vært på en seremoni i kirken. Den skal jeg komme tilbake til senere.

Det kan være litt frekt å ta bilder av folk på gaten, og noen ganger jukser vi. Vi later som om vi tar bilde av hverandre, og så kommer det egentlige objektet bare tilfeldig med. Denne gangen var det jeg som var motivet, og etterpå oppdaget vi nonnen. Hun minner meg om barndommen min, da St Birgittasøstrene hastet rundt i Fredrikstad.

Så fikk vi øye på et høyt bur med ulike fjørfe. Butikken solgte duer og høner av ulike raser. De sto trangt i et høyt bur i åpningen inn til butikken.

Jeg syntes synd på hønene som sto så trangt i varmen. Ikke hadde de verken vått eller tørt heller. Men legg merket til hva som ligger i det midterste buret. Der inne sover to små valper tett omslynget. De har heller ingen ting å leske strupen på i varmen. Hvorfor i all verden synes jeg enda mer synd på dem enn på hønene? Det er vel ikke bedre å være tørst høne enn å være tørst valp!

Vi hoppet over lunsjen i går. I stedet tok vi oss en kaffe på en cafe, en is i farta og så dro vi tilbake til hotellet for å nye sol og basseng. Vi har ennå ikke bestemt hvor vi skal dra i morgen, men på tur skal vi.

8 responses to “En formiddag i Las Palmas

1. Takk for en herlig rundtur! Dere tok det rette valget, uten tvil. Gamlebyen i Las Palmas er severdig. Museo Canario har jeg ikke besøkt på 20 år, så det er kanskje på tide å avlegge nytt besøk. Interessene forandrer seg med alderen 🙂

Den nye delen av LPA er jo stort sett som alle storbyer, bortsett fra den lange stranden i sentrum. Det er vel kun Rio, Barcelona og Las Palmas som har slike strender i sentrum. Ved den vestligste enden av Las Canteras stranden ligger det spesielle konserthuset Alfredo Krauss, i tillegg til det store shoppingsenteret Las Arenas.

Gleder meg til nye «reisebrev» fra deg!

2. Ser at byen har mer å by på en vi rakk på en kjapp formiddag. Tviler på at vi tar turen igjen denne uka, men vi får se. Bil har vi jo. Det er helt utrolig at en storby kan ha rene strender midt i byen. Fantastisk.

3. Edel Bruun Bastøe

Prøv en tur til havna Puerto de Pasito Blanco og til bukten rett utenfor, Playa de las Meloneras. Se etter seilbåten «Oda» som ligger på svai der og hils kapteinens frue fra meg:)

4. Hvor er det spændende at se, at I er på ferie, Hege! Dejlige billeder bortset fra dem med dyrene – sådan noget kan jeg ikke klare, selv om jeg ved, at hvordan dyr behandles sydpå.

• Vi har det kjempefint, Madame. Når det gjelder dyrene så vet jeg jo ikke hvordan de hadde det. Hundene kan ha vært både mette og utørste, for alt jeg vet.

5. Ahh dejligt at blive gennemvarm 🙂 God ferie med tid til museer og solbadning 🙂