Varm inn i benmargen

Det er det jeg er nå: Varm langt inn i midten av kroppen, – og det var det jeg ville. Det var derfor vi bestemte oss for å dra hit til Gran Canaria: For å bli varme. Det første som møtte oss da vi våknet i går var regn, – øs, pøs, regn. Vi deppet ikke for det. yr.no kunne fortelle oss at det bare handlet om en enkelt regndag, og det kunne vi tåle.

Siden det ikke var så fristende å ligge verken på stranda eller ved bassenget (- selv om vi prøvde det siste mellom bygene), lånte vi sykler på hotellet og dro ut på tur. Vi fikk sett oss om i Playa del Ingles, spist lunsj og handlet litt, og da vi kom tilbake om kvelden var konklusjonen klar: Playa del Ingles er et høl. Hotellet vårt er en oase i dette hølet, men uansett hvor langt vi går eller sykler her, er det lite som tiltrekker oss. Eksotiske homsebarer med talende navn av typen: Glory hole (Nei, – jeg lenker ikke!) er langt utenfor vårt interessefelt.

Vi valgte vår vanlige ferieløsning, – vi leide bil. Når vi leier bil er det to kriterier som er viktige. For det første må forsikringen dekke alt, og det skal ikke være noen egenandel. Deretter må hele greia være billig. Hva slags bil vi får, skiter vi i, vi skal ikke ha den med oss hjem. Denne gangen ble det en Chevrolet Galoche eller hva den nå heter, og den funker bra til den nette sum av 300 kr pr døgn, inkludert superforsikring.

Etter frokost la vi i vei, og første mål var Puerto de Mogan. Der har vi vært med ungene, men det var det året det var OL på Lillehammer, så hele stasen var bare et svakt minne. Selvfølgelig var det akkurat så vakkert som reklamen sier. Hus, havn, båter, farger, blomster – alt var helt utrolig idyllisk. Nå skal man passe seg for å klage på at det er mange turister når man selv hører hjemme i kategorien, men vi klager ikke over at det er stille og rolig. Det er midt mellom sommer- og vintersesong her nede, har vi fått høre, og det merkes.Det er veldig lite folk. Over store deler av Europa har skolene bare vært i gang en skarp måned etter sommerferien, og de eneste barnestemmene vi hører er norske.

Da vi var forsynt med idyll for denne gangen, fant vi fram til stranda. Vannet her er aldeles nydelig: rent, klart og varmt. Det er første gang dette året at det var deilig å bade. Jeg lå på rygg og fløt til jeg ble rød på nesa. Deilig, deilig!

Da huden vår var forsynt med sol, kjørte vi i retning den Gran Canariske fjellheimen. På veien stoppet vi og spiste lunsj i Mogan, og så begynte klatringa. Jeg klarte rett og slett ikke å ta noe bilde som viste hvor sinnsykt bratt det er, men tro meg på mitt ord. Det er så vidt plass til å møte noen, og veien er en trollstige rett opp, opp, opp, – helt til nesten 2000 meters høyde.

Det ville liksom ingen ende ta, og hele tiden hadde vi et stup ned ved siden av oss. At noen frivillig gir seg ut på sykkeltur her er helt ufattelig. Likevel møtte vi mange syklister, en han og en hun som tråkket på som gale oppover. De ser jo utrolig spreke ut, men Thv trøstet seg med at han har hørt at sånne syklistmenn blir impotente i dagesvis etter sånne sykkelritt. Det er godt vi kan ha noen unnskyldninger noen og enhver.

Det er vannmangel på Gran Canaria, men høyt oppe i fjellet fant vi noen oppdemmede vann. Et sted var det teltplass og rekreasjonsområde. Dette var tydeligvis et område lokalbefolkningen foretrakk. Her grillet de og spistesøndags middag, sov i skyggen og badet i vannet. Noen hadde tatt med fiskestanga. Det er også jaktsesong på øya nå, og vi så flokker av jegere med store hundeflokker. Antagelig driver de harejakt med hund, – og mengden hunder gjør at vi tenkte på drivjakt.

I luftlinje har vi nok ikke kjørt så langt i dag. Det er en liten holme vi er på. Likevel har det tatt hele dagen. Mesteparten av tiden har vi kjørt i 40 km/t, og vi har gått ut av bilen for å se på alt som er fint.

Nå er vi tilbake på hotellet, og vi holder oss på verandaen vår. Siden vi spiste lunsj ute, blir det et rundstykke og litt omelett på rommet nå i kveld. Selv om vi velger fisk, og selv om vi ikke spiser noe mellom måltidene, blir det rett og slett for mye med to varme måltider om dagen. Vi er tross alt vant til våre to knekkebrød med makrell i tomat. Selv om klokka er ni om kvelden, er ingen av oss sultne ennå. Det er litt synd, for det er hyggelig å gå ut å spise om kvelden også. Kanskje vi skal satse på litt frukt og en is til lunsj i morgen?

I morgen er planen å bruke en halv dag på sol og bad. Den andre halve dagen hadde vi tenkt å tilbringe i Las Palmas.

I´ll be back!

11 responses to “Varm inn i benmargen

1. Koselig med solrapporter 🙂

2. Flott «reportasje», både fra mitt vinterparadis Mogan og innlandet. Gran Canaria er allsidig, bare man tar seg tid til å reise litt rundt. Jeg blir aldri lei av denne øya! Er enig med deg at Playa del Ingles er et høl og jeg kunne ALDRI feriert der. Men noen liker seg der også… Godt at vi er forskjellige, tenk om alle ville til samme sted? Fysjom!

Bra for dere at hotellet ligger i et roligere strøk. Håper rommet er plassert slik at dere ikke hører trafikken fra GC-500. Tror forresten det er blitt mye bedre etter at den nye motorveien kom.

Kos dere videre 🙂

• Nei da, Randi, – vi bor helt og aldeles stille. Hotellet ligger i utkanten av P d I, og det er verken trafikkstøy eller musikkstøy her. Akkurat her er det heller ikke noe av det bråkete utelivet og derfor få barer og restauranter rett ved. Det passer oss fint. Men det er lite å se her, og aktivitetene dreier seg om bading og soling. Nå drar vi på morgentur til Las Palmas.

3. På Koh Samui seier uniformen på ein av massasjeplassane: Cum here!…

4. Har vært innom hotellet, så jeg vet hvor det ligger. Jeg forhåndsbestilte faktisk dette hotellet for juleferie i 1999, men booket om når prisene kom. Uforskammet høye tillegg for å bo alene! Dengang het det Sunwing Playa Ingles og hovedveien var GC-500, med andre ord MYE støy rundt svingen! Har vært flere ganger på besøk i PdI, både på dag- og kveldstid, men er alltid glad når jeg vender nesen «hjem».

Om dere har bil flere dager anbefaler jeg en tur til nasjonalparken Barranco de Guayadeque. Jeg har 5 innlegg om denne fantastisk dalen. Om naturen, om Cuevas Bermejas – grottene som fortsatt huser folk, om grotterestauranten Tagoror, om ‘Museo de Piedra y Artesanía Canaria de Ingenio» i byen Ingenio.

Søk i «Jeg skriver om» i venstre kolonne, der finner du Guayadeque.

• Vi skal kikke inn på Guayadeque etterpå, Randi. Skal ut på tur i ettermiddag. Det kan umulig ha vært her du var innom hvis det var mye støy. Vi ligger i enden av en blindvei, og på den andre siden er det en diger hage og et annet hotellanlegg før Maspalomasstranden begynner. Til gjengjeld er det ingen utesteder akkurat rundt her.

5. Mmmmmmmmmm….

6. Huffda, der forsvant et langt svar. Da får jeg prøve på nytt!

Det er nok samme hotell jeg snakker om. I bakken (GC-500) bak/på siden av hotellet, må stortrafikken legge inn et lavere gear på vei til flyplassen/Las Palmas. Dette var tidligere godt merkbart i rommene nærmest tennisbanen. Kanskje de har fått støyskjermning nå?

Mht uteliv er det jo ikke lange spaserturen til «stripa» med «Sosialkontoret», «Trollstua» etc. for de som liker denslags. Been there, done that… Om jeg hadde feriert i området, ville jeg nok heller ha krysset GC-500 og tatt en tur til spanske San Fernando. Der finnes det spanske utelivet!

Kos dere videre! Nå skal jeg være med dere til Las Palmas 🙂

7. Vi er kanskje på den andre siden av hotellet, for her er det bare en stille vi. Men motorveien er jo lagt høyere opp. Vi så dette Sosialkontoret, men jeg tror vi står over. I dag tar vi formiddagen ved bassenget. Jeg sitter faktisk her og retter elevtekster over nett.