Raske vendinger og store sprang

Var det i går vi spiste lettsalta torsk og fyra i peisen? I kveld har vi sittet ute og spist grilla kjøtt og drukket vin. Var det i formiddag jeg underviste elevene mine om Den kalde krigen og Marshallhjelpen? Nå sitter jeg på en balkong i 23 varme grader, – og klokka er elleve om kvelden.

Det er utrolig at det går an, – men det gjør det. Da vi landa her på Gran Canaria i kveldinga, tikket det inn en sms fra sønnen. Han lurte på hvordan han skulle stille spjelet på peiser hjemme i huset vårt. Jeg ser dem for meg: Kald høst ute, peis inne, litt vin, litt Skavlan og mye hygge. Så blir i hvert fall huset passet på.

Flyturen gikk fint. Jeg tenker alltid at det er langt ned. Samtidig elsker jeg å fly om dagen og følge med på hvor vi er. Dette flyet hadde sånn satelitt kobla til TV-skjermene, så jeg kunne følge med hvor i Europa vi var. Moro!

Og vi er her. Hotellet overgår alt vi har vært med på. Det er rett og slett dritlekkert. Rommet er elegant, minimalistisk, rent og pent. Hele hotellet er stilig. I hagen rett under oss her ligger tre lekre basseng og venter på oss til i morgen tidlig. Nå i nattemørket er de opplyst og skifter farge mellom blått og grønt hele tiden.

Thorvald har tatt av seg t-skjorta og sitter i bar overkropp.

Endelig: Livet leker!

7 responses to “Raske vendinger og store sprang

  1. Elisabeth

    Aldri vært på Gran Canaria før jeg, men dette ser og høres både lekkert og lovende ut. Gleder meg til flere bloggposter.
    Nyt ferien!

    • Vi koser oss, Elisabeth. Vi var her det året det var OL på Lillehammer, og det var vel i 1994? Det er ni år siden sist vi var på pakketur. Nå ordner vi stort sett reisene våre selv.

  2. Høres glimrende ut. Ta et bad i Atlanteren for meg er du snill, jeg har ikke badet i saltvann i år faktisk!!! (Enda…, det finnes en mulighet der framme for meg også, på en annen kanariøy i en annen måned).
    Oi nå ble jeg usikker, du som er lærer og alt…, heter det ennå??? eller enda?

    • Vi får se om det blir et bad i havet. I dag regner det faktisk her, – men det er varmt og godt, og i morgen skal det bli sperrende solskinn. Nå setter vi oss på syklene og fyker ut i verden.

      Jeg synes det er greit å bruke ennå om tid (-nå-delen av ordet minner deg om det, og da er det et tidsadverb) og enda når du skal markere graden av noe (gradsadverb): Jeg har ennå ikke badet i Atlanterhavet, men jeg har hørt at det skal være enda bedre enn å bade i Skjebergkilen. Når det er sagt, så tror jeg faktisk man kan bruke enda som tidsadverb også, men det er det ingen grunn til å gjøre.

  3. Åh hvor er det godt!

  4. Vi har det fint. I morgen blir det opp i fjellheimen.

Legg igjen en kommentar

