Det kan hende det er noe gæernt med meg

Dette skoleåret har jeg en myk start på tirsdagene. Hittil i år har jeg hatt andre oppgaver på tirsdagsmorgenene, men i dag hadde jeg ingen plikter før i titida, og det skulle utnyttes.

Deilig, tenkte jeg. For en mulighet! Når man henger i stroppen fra tidlig til sent, høres det forlokkende ut å bli liggende i senga litt lenger, ta en ekstra te-kopp, lese en halv avis før man iler av gårde på jobben.

Klokka ringte som vanlig i dag, men jeg bare snudde meg rundt. Thv sto opp og forsvant, men jeg ble fortsatt liggende. Nå har jeg mer enn nok å gjøre på jobben, men jeg tenkte jeg skulle unne meg en halvtime ekstra i drømmeland.

Da klokka var halv åtte klarte jeg ikke å holde øynene igjen, men siden det var kaldt i rommet, ble jeg liggende nede i den varme halmen et kvarter til.

Det skulle jeg aldri gjort.

Hva er det som skjer med meg? Det grå lyset som sev inn i soverommet, den kalde lufta, lydene utenfor, stillheten inne – alt dette ga næring til en melankoli som ligger godt gjemt et sted langt inne i meg. Denne melankolien blir trigget av sånt lys og sånne lyder, – det vet jeg fra tidligere. Da jeg sto opp følte jeg meg litt sånn småbedrøvet, litt tungsindig og i hvert fall ikke glad; langt fra glad.

Kroppen ble vasket, teen drukket, mailen sjekket og så hev jeg meg i bilen. På jobben var alle i gang med sitt. Ingen satt igjen på lærerværelset, ingen ville skravle og drikke kaffe med meg, – bare hauger av kopper i oppvaska minnet om en trivelig morrakaffe som jeg ikke hadde vært med på.

Jeg gikk ned på plassen min og hev meg i jobbinga. Det hjalp litt, – men helt bra ble det ikke før jeg sto midt oppe i flokken av gærne tiendeklassinger som skulle lære om Berlinblokkaden.

Neste tirsdag er jeg på plass på jobben til vanlig tid.

Men det må jo være noe gæernt med meg!

6 responses to “Det kan hende det er noe gæernt med meg

  1. Kanskje du skulle gå en tur neste tirsdagsmorgen, med en spennende lydbok på ørene??? Jeg synes lydbøker + gå tur gir meg en timeout, ikke kan jeg følge med ungene, ikke kan jeg tenke og ikke kan jeg rydde. Bare være og konsentrere meg om noe helt annet.

    • Lydbok på øret er fint, 9na. Akkurat nå hører jeg på Nobels testamente. Jeg vet jo hva som er problemet: Jeg blir påvirka av sånt halvlys som det er om morgenen. Så lenge jeg sover er det greit, men når jeg ligger der og skal leke sovelengeleken, så påvirker det meg. Fast rytme er best for denne dama.

  2. Nei, skulle det være det?
    Men skal jeg være ærlig, begynte jeg å tenke på «Honningfella» som gjør at man prioriterer jobb foran privatliv. At man går så opp i jobben, at alt anna blir uviktig. Men det var bare en tanke som slo meg. Har ingen planer om å begynne med terapering i et kommentarfelt. Selv om jeg kjenner på at terapeuten leer mer og mer på seg. Burde kanskje se til å komme meg over i pasientarbeid igjen? Eller har jeg gått i honningfella selv? *tenksom mine* 😉
    Neida, ta det rolig, noen svingninger er det alltid 🙂

    Begynte ikke før langt på dag selv i dag: http://ladybikersinn.blogspot.com/2010/09/tirsdag-oppgaver-preik-og-lkker.html Noen tanker fra en ped.sem.kandidats hode.

    • Jeg tror ikke jeg trenger behandling, Kamelryttersken. Det er, som jeg skriver over her, bare jeg som blir påvirket av halvlys, og dessuten at jeg trenger en fast rytme i livet mitt. Jeg må i gang med dagen når det er en dag som faktisk skal i gang. Når jeg har fri er det helt greit med en annen rytme.

  3. Kanskje du bare er veldig flink til å se alt det positive ved jobben din – såpass at du virkelig savner den kaffekoppen mer enn du gleder deg over litt ekstra søvn på morgenen?

    I så fall synes jeg ikke det er noe gærent i det, men du er heldig – både med jobben og evnen til å se det:)

    • Du traff nok spikeren på hodet der, Doctrine. Jeg liker meg på jobb, – og hva har jeg egentlig hjemme i senga å gjøre klokka åtte om morgenen? Og så er det altså dette med lyset. Det fasinerer meg at jeg blir så negativt påvirka av skumringslys, – både det om morgenen og det om kvelden.

Legg igjen en kommentar

