Små og store gleder

Når hverdagen rusler i vei i sitt vante spor, og det er lite spenning og moro – da gjelder det å finne små ting å glede seg til. Hver dag prøver jeg å tenke på noe jeg kan se fram til, noe som kan være premien for et skikkelig dagsverk, et slitent hode eller en trøtt kropp. Det kan være små enkle ting. Jeg kan fortelle meg selv at når jeg kommer fra jobb skal jeg tilbringe en time i ørelappstolen i selskap med en kopp te og en bok. Jeg kan minne meg selv om en hyggelig TV-serie som begynner klokka halv ti en ellers grå dag. Jeg kan varme meg på tanken om at jeg skal på en hyggelig lunsj med noen venninner en lørdag formiddag. Og sånn holder jeg på og lurer meg selv til å tro at livet er en stafett mellom arbeid og hvile, strev og moro, – og kanskje er det nettopp sånn livet er. Jeg er veldig lett å glede, og for den som elsker hverdagene skal det lite til å bli fornøyd.

Akkurat nå gleder jeg meg til noe helt ekstraordinært. Om presis en uke har jeg byttet ut et hus i Bydalen med en leilighet under helt andre breddegrader.

Jeg er fullt klar over at det er en premie som på ingen måter står i forhold til min beskjedne innsats, men jeg tar imot og takker og bukker og gleder meg veldig, veldig, veldig.

4 responses to “Små og store gleder

  1. Så deilig da! Dette er et nydelig anlegg, i passe avstand til festlighetene. Har aldri bodd i denne «bygda», men vært der flere ganger på besøk.

    Jeg har ei venninne som reiser til samme sted samme dag. Men hun skal være på «holmen» i hele 6 mnd… Jeg er mer beskjeden og tar mine sedvanlige 4 uker i desember 🙂

    • Vi tror det skal bli deilig, Randi. Bestillingen ble gjort litt på impuls en dag i august da vi merket at sollagrene ikke var fulle nok. Vi har ikke vært på pakketur siden vi var i Tyrkia med ungene for mange, mange år siden, og det blir sikkert lenge til neste gang. Det koster en god del mer å dra av sted på en tur som dette enn om vi selv hadde bestilt fly og en leilighet et eller annet sted på egen hånd. Men nå prøver vi dette. Anlegget ser jo ut som rene, skjære luksusen.

      Rapport følger!

  2. Dette ser deilig ut! Denne vinteren har vi faktisk planer om to turer til solen, først skal Kjæresten og jeg til en naboøy av der du skal, og så i påsken planlegger vi som en slags kompensasjon for ungene for en litt trist sommer med lite sol og fremfor alt foreldre med dårlig rygg og dårlige armer en tur til Egypt håper vi 🙂

    • Det høres deilig ut alt sammen, 9na. Vi gleder oss veldig til å komme av gårde. Det er rene skjære luksusen å få ei sånn uke nå før vinteren setter inn for alvor.

Legg igjen en kommentar

