Tujaen er borte vekk

I mai gikk vi noen runder med oss selv. Skulle vi hugge ned vår eldgamle, megastore tuja? Vi konkluderte med et tvilende ja, – og ble til og med enige om at det skulle skje i september. Da vi kom fra jobb i går, skred vi til verket.

Det første vi har sett når vi har gått ut døra vår, har vært denne grønne veggen. Nå skulle den bort. Grunnen til at vi valgte dagen i går, var at vi hadde så god arbeidshjelp. M var på besøk hos en venninne, men C var mer enn klar for grensaks og sag. Når Thv i tillegg fant fram motorsaga, var de to et farlig team.

Jeg skriver tujaen som om det var en, men det var det ikke. Treet besto av fem – seks tynne stammer, og noe av det vi har vært redde for, var at de skulle brekke i en storm. C gikk løs på de nederste grenene med hekksaks. Deretter saget Thv ned stammene en etter en. For sikkerhets skyld ba vi naboene flytte bilene sine.

Til slutt sto bare den store stubben igjen.

Stammene vil bli saget opp, kløyvet og brukt til ved. Alt det grønne måtte vi bli kvitt på annet vis, men først måtte det skilles fra stammene. Den jobben gjorde C, og nå har barnearbeid fått en ny betydning for meg. Det er utrolig hvor mye skikkelig arbeid en åtteåring kan gjøre, bare han får slippe til med skikkelig redskap. Og det ble mye! To lass har de kjørt på Øra i dag.

Det skal bli deilig å slippe alt løvfallet og ikke minst alle frøene fra tujaen. De har sneket seg inn over alt i huset. I dag har Thv spylt og feid så alt ble borte, for siste gang.

Det ble så lyst og fint utenfor døra vår.

Til slutt må vi nesten ha et før-etter-bilde. Vi er veldig fornøyde med resultatet.

22 responses to “Tujaen er borte vekk

  1. Ja, store trær har sin sjarme, men noen ganger må de vike. Og da er det greit at de viker før de faller.

  2. Sikke et arbejde !!
    Men det har godt nok pyntet at få den væk.

  3. Det tror jeg var et godt valg av dere. Vemodig men deilig etterpå. Ha en fin søndag. PS Har hørt rykter om at NÅ er det masse krabber ved Singleøya. 🙂

    • Ta med deg lykt og hent dem, 9na. Vi nøyer oss med å skrive krabber på ukemenyen til fredag, og stoler på at Mega Torvbyen ordner det for oss.

  4. I traf det rette valg i følge mig 🙂 det er så nummer to indlæg i træk jeg skriver det, du kan nok forstå, jeg synes, du er en klog kvinde med en klog mand, Hege 🙂

    Og aldrig, aldrig glemmer jeg første gang du skrev om dine holdninger til landbruget og dets betydning for at vi får mad. Jeg blev så glad over, at en kvinde, som jeg respekterer så meget, tænkte positivt om landbruget. Vi er vant til at blive skældt ud hele tiden, især os, der driver ikke-økologisk landbrug.

    • Takk for veldig søte ord, Lene. Min respekt for jordbruket og bondens betydning står ved lag. Jeg tar det opp med mine elever så ofte jeg kan. Om jeg når fram er en annen sak.

  5. Det ble stor forskjell ja! Mye lysere og så slipper dere å være redd når høststormene setter inn.

    Fortsatt god søndag 🙂

  6. Next year’s firewood?

  7. Gratulera! Verkar ikkje som de kjem til å angra på det. Mitt hageprosjekt er å gjera hagen litt meir lettstelt for kvar sesong. I år blei fem klokkebuskar det eigentleg ikkje var plass til bytta ut med vinterglans, ei låg, botndekkjande plante. Litt mindre å klippa på og ikkje minst få vekk. Så er eg spent på om den verkeleg dekkjer, eller om me har fått eit ugrasfelt det blir vanskeleg å luka.

    • Jeg har ikke noe behov for at hagen skal være lettstelt. Den er så liten at det i seg selv er med på å gjøre den rasktstelt.

  8. Elisabeth

    Gratulerer med nytt, lyst inngangparti.

    Vi har gjort det samme her hos oss. Nå har vi lyst til å plante noe annet , men den store, gamle stubben står igjen. Har du tips om hvordan man lettest får fjerna den? Må vi gjøre som gubben og gamla? De som låg og dro, vet du.

  9. Hei Elisabeth. Her er mine erfaringar med stubbar: Dei blir lettare å fjerna om dei får stå ei stund (nokre år). Elles brukar eg ein liten spade og grev under røtene,og så sagar eg av utløparane. Etterkvart brukar eg spett og prøver å bikka opp stammen og dei avkorta rotendane. Kjekt å ha ein hjelpar når ein skal leggja seg på spettet og få rota opp. Veit ikkje om dette er den beste metoden, men eg er faktisk stolt av meg sjølv når eg tenkjer på dei (store) røtene eg har fått opp.
    Ein ting til: Eg passar på at eg har arbeidd ei stund i hagen før eg gir meg i kast med dei største kraftanstrengelsane. Dermed er kroppen oppvarma og blir ikkje så lett skada. Det verste av alt er at eg likar å halda på med røter, og «Markens grøde» er boka si!

    • Thv har tenkt å prøve seg på rota med stubbebryter. Det betyr at man har en spesiell talje som festes litt høyere enn rota, en trekantkonstruksjon av 2″4″ over, noen kjettinger og litt stahet. Vi så på hyttenaboen vår i sommer. Ved hjelp av disse enkle hjelpemidlene trakk han relativt store stubber rett opp av jorda; men det tar tid.

  10. Det er nødvendigt at begrænse træer omkring huset. Vi er alle i tvivl om, hvor mange træer, der skal have lov at stå, og hvor tæt på, og hvilken slags. Den flotte Tuja har tjent sig ud nu, og den måtte falde. Smukt ser det ud efter!

    Hvor er de dygtige, C og Thv! Flot!

    • Det var noen år da alle trær var hellige, men nå har det heligvis blitt lov å bruke fornuft. Vi er i hvert fall veldig fornøyde med at vår tuja har blitt ved.

  11. Så bra det ble! Husker posten der du diskuterte frem og tilbake om tujaen skulle vekk, artig å lese oppfølgingen. 🙂

    • Jeg liker å «tenke høyt» her på bloggen. Fordi jeg er født med en del av hjernen min i hendene, er det lettere for meg å ta avgjørelser når jeg tenker ved å skrive.

  12. Tilbaketråkk: Hjemmeliv | Livet leker

Legg igjen en kommentar

