Sånne dager liker jeg

Det er helt greit å jobbe lange dager, men jammen er de late dagene deilige også. Dagen i dag har vært bedre enn jeg har fortjent. På jobben skulle jeg bare dele ut gårsdagens demografiprøve, og det gikk greit. Jeg skamroste mine kjære små og trøstet dem som ikke var fornøyde, før jeg føk ut døra i retning et møte. Siden alt er klart til mandagens undervisning, valgte jeg å holde meg unna skolen resten av dagen.

Så sto jeg der etter møtet, – sånn ved lunsjtider, og lurte på hva jeg skulle bruke en varm, solfylt, blank fredag på. Jeg startet med å fylle fryserene med Førti-Prosent-Findus. De har dette tilbudet så ofte, at jeg lurer på om Findus noen gang selger fisken sin til full pris. Ikke til meg i hvert fall.

Og så da? Jeg kjøper nesten aldri bøker. Den slags låner jeg på biblioteket. I dag gjorde jeg et unntak. Kursen ble satt mot den lille bokkafeen til Libris. Ikke mindre enn to bøker skulle jeg ha, to aldeles nyutkomne: Ivo de Figueiredeo: Mysteriet Ingeborg Køber og Gunn Hild Lem: Sorg og sommerfugler. Jeg tenkte jeg skulle skrive om disse bøkene her på bloggen senere.

Men det ble mer. Børge Skråmestøs Tårer i champagnen har jeg gitt bort, og her om dagen fortalte den luringen at boka har kommet i pocket. Vips så hadde jeg kjøpt den også. Jeg kan jo eventuelt gi den bort en gang til. Nå var jeg så godt i gang, så jeg så ingen grunn til å stoppe. Libris har alltid så gode tilbud, og i dag kjøpte jeg Reidar Fønnebøs Oldtidsveger slep og kongeveger til den nette sum av 49 kroner. En pris som må være en fornærmelse mot forfatteren. Den siste fristelsen var Hans Petter Treiders: Danske smilehull.

Det tar på å kjøpe bøker, og jeg var sulten. Hvorfor skulle ikke jeg leke byfrue og spise lunsj ute? Nei, hvorfor ikke, – så det gjorde jeg. Sammen med et lite smørbrød bladde jeg meg gjennom de danske smilehullene. Jeg har en liten drøm om bloggtreff i København om fire uker, og denne boka ga meg ikke mindre lyst.

Før vi dro på jobb i dag tidlig, hadde jeg proklamert for Thv at min gode tid i dag skulle brukes til rengjøring. Det trengs, for å si det sånn. Men hallo! Det ville vært et overgrep å gå inne med støvsugeren i et sånt vær. I stedet spredte jeg alle mine nye bøker ut på et hagebord, laget et glass kaffe med melk og rigget meg til for å bla i bøkene mine i sola. Jeg satt ikke lenge, – høyden en og en halv time, maks to!

Så lenge sola skinte var det sommervarmt. Om to uker er det helt og fullstendig slutt. Det skjer ikke at det er sånn varme i oktober, så her gjelder det å suge til seg den siste resten av lykke. I hagen blomstrer og gror det fortsatt, men den bærer likevel preg av høst. Druene er i ferd med å bli blå, i utestua har noen satt fra seg en sekk ved, bladene på plommetreet har begynt å gulne og gresset ser glissent ut.

Da Thv kom hjem var det slutt på moroa. Resten av dagen ble hysterisk nyttig. Vi felte faktisk et helt tre, og møtte ikke sofaen før klokka åtte i kveld, men det kan du få høre om i morgen.

12 responses to “Sånne dager liker jeg

  1. Du traf et rigtig godt valg, hvor tit lader vi ikke pligten fylde og glemmer at de dage med sol og udevejr hurtigt er ovre. God weekend 🙂

  2. Sånne bloggposter liker jeg!

  3. Kamelryttersken også 🙂

  4. Det lyder som en rigtig dejlig dag. Jeg tror vejret er meget bedre i Norge end i Danmark – det ser i hvert fald sådan ud på dine billeder. Jeg håber alligevel at vi ses til blogtræf…. men det er jo først om 8 uger! 😉

    • Her har det rett og slett vært sommervær i det siste. I dag hadde vi verandadørene åpne til klokka var seks. Jeg håper vi treffes om åtte uker, Jens. Vi har småbarn den helgen. Først vurderte jeg å dra alene og la Thv være alene med ungene. Den siste vurderinga nå er å ta med ungene til København, og så går jeg på bloggtreff om kvelden, mens Thv passer barn. Vi kommer tilbake til det. Bare hold av en stol 🙂

  5. Å det høres ut som en deilig dag!

  6. Kære Hege, jeg ser herover at du kommer med til blogtræffet den 13. november – det er vel nok dejligt! Her har vi efterårsstorm og kedeligt vejr, men vejret ser heldigvis meget bedre ud oppe hos dig.

    • Det er altså ikke bestemt ennå, Madame. Jeg har bedt Jens holde av en stol, og Thv og jeg leker med tanken. Jeg skulle dra alene, men så fikk jeg den ideen at det kunne være moro å ta med de to små til København. For dem vil det være flott å bo på hotell, gå i Zoo og hva vi ellers måtte få tid til. Men det er en lang reise, 5 timer i bil etter jobb på fredag. Vi tenker en stund til.

Legg igjen en kommentar

