Demografiprøva er retta

Jeg burde sikkert være sliten når jeg kommer hjem fra jobben klokka ni om kvelden. Det er jeg ikke. I stedet er jeg litt gira i hodet. Det kryper jobbemaur der inne, og nå er det om å gjøre å få dem tilbake i tua si, ellers får jeg trøbbel med å sove.

Da vi var en mor og far og barn-familie hver dag, ilte jeg alltid hjem så fort jeg kunne. I dag ville det vært klokka 15.45. Prisen jeg betalte for det var at søndagene ofte møtte meg med store rettebunker. Det gidder jeg ikke lenger, i hvert fall ikke hvis jeg kan slippe. Den eneste som venter på meg nå er Thv, og han klarer å underholde seg selv. Dessuten har han sine egne bunker.

Siden jeg er født lat, må jeg ta noen grep for å disiplinere meg selv. På ukeplanen denne uka sto det at elevene mine skulle ha en prøve i demografi 90 minutter på slutten av dagen i dag. Det sto også at de skulle få tilbake den samme prøva dagen etter, og det er visst i morgen. Når det står på planen, har jeg forplikta meg, og det er bare å spisse den røde kulepennen og skride til verket.

Demografi er vanskelig for femtenåringer. Det skyldes flere ting. For det første kryr det av begreper som er ukjente for dem. De skal forklare vekstrate, demorafiske overganger, HDI og befolkningspyramider. En annen utfording er at dette er et fagområde der ikke alle svar er klare og entydige. Det finnes ingen fasit for hvorfor noen land er fattige og andre rike, eller hvordan vi definerer fattigdom. Her må elevene reflektere over ulike forklaringsmodeller, og det kreves et klart hode og gode formuleringsevner hvis de skal klare å uttrykke seg presist nok.

Det gjør de fleste av dem. I dag har jeg retta 54 prøver. Hver av dem besto av 8 sider tekst, mine spørsmål og elevenes svar. Elevene brukte omkring 90 minutter på å fylle ut prøveheftet. Jeg brukte 4 timer og 45 minutter på å rette og vurdere dem, sette karakter og føre det inn i Fronter. Der kunne elevene finne resultatene sånn i nitida i kveld. Jeg vet at mange av dem allerede hadde vært inne for å sjekke mange ganger før klokka ble så mye.

Klassen min er som de fleste andre klasser. Det faglige nivået er varierende, så varierende at jeg har brukt hele karakterskalaen fra 1 til 6 i dag. Det som fryder meg langt inn i lærerhjertet er at så godt som alle gjør sitt aller, aller beste. Her er det ingen som gir blaffen, ingen som erklærer seg ferdige og går før tiden, få som unnlater å jobbe. Når det gjelder det siste punktet så er det variasjoner, – men alle har gjort en jobb. Så blir også resultatene veldig, veldig gode. Gjennomsnittskarakteren er 4 +, og det rett og slett hagler med de beste karakterene. En håndfull elever rett og slett briljerer. Det sørgelige er at mange av de dyktige elevene nå sitter og gremmer seg der hjemme. Som lærer vet jeg at det ikke gjør så mye til eller fra om de får 4, 5 eller 6. Det er ikke dette som avgjør framtida for dem. For dem er alt annet en det beste et nederlag.

De elevene som drar gjennomsnittet ned er også lei seg nå, og det er den triste delen av det. Det sørgelige er at jeg vet hvordan de fleste av dem kunne forstått dette stoffet mye bedre enn det de klarte å vise i dag. Hadde vi hatt tid til å sitte ned med dem i små grupper på to og tre, hadde noen fulgt dem opp de ukene vi har jobba med dette emnet, hadde noen forklart dem de vanskelige begrepene flere ganger enn jeg rekker, – hadde, hadde, hadde. Jeg vet at mer tid i mindre grupper hjelper. Jeg vet det fordi vi av og til tar oss den tiden det tar, og da ser vi at det nivået stiger.

Men nå vil jeg glede meg over alt som er flott, og i morgen skal jeg gjennomgå prøven sammen med dem en gang til. Om ni måneder er det muntlig eksamen.

Det skal bli et sant svir!

5 responses to “Demografiprøva er retta

  1. Høres bra ut 🙂

  2. Det er måske det, jeg synes må være sværest som lærer; at skulle give karakter udfra et skriftligt arbejde, som hos nogen afspejler den viden de har, men hos andre er der så mange andre ting, der spiller ind på deres præstation.
    Håber at søvnen har indtruffet sig 😉

    • Når faget er muntlig, men prøven er skriftlig, får vi noen utfordringer. Til eksamen skal elevene legge fram dette stoffet muntlig, men det har vi ikke tid til i skoleåret, – i hvert fall ikke i stort omfang. Jeg ser at noen elever skårer mye ekstra på at de er så gode til å formulere seg skriftlig, mens andre mister poeng av samme grunn. Når stoffet er på randen av det de mestrer, hender det at de ikke klarer å ha et høyt nok preisisjonsnivå i den skriftlige framstillinga. Samtidig er jo dette også en del av det som skal måles: evnen (den språklige evnen) til å reflektere over spørsmålene.

  3. Tilbaketråkk: Sånne dager liker jeg | Livet leker

Legg igjen en kommentar

