Avsporing

Vi ser nyheter i klassen nesten hver morgen. På mandager er det engelsklæreren som har ansvaret og da velger hun ofte BBCs nyhetssendinger.

I dag havnet vi i Paris der folk hadde vært ute i gatene for å demonstrere mot Irans plan om å stene Sakineh Mohammadi Ashtiani til døde.

I begynnelsen av innslaget intervjues en ivrig, fransk kvinne. Hun snakker fort og engasjert, og for elevene er hun bare en hvilken som helst blond, middelaldrende kvinne som uttaler seg.

Ikke for meg. På skjermen står nemlig navnet hennes: Jane Birkin. Og plutselig er jeg tretten år igjen og hører på verdens mest sexy låt,- i hvert fall syntes jeg det da jeg var tretten og denne sangen ga et innblikk i en spennende verden som visstnok lå der rett rundt hjørnet et sted. Sangen kom ut allerede i 1969, men nådde mine ører tidlig i tenåra.

Og jeg kan ikke dy meg. Når vi er ferdige med det alvorlige temaet, forteller jeg elevene om Jane Birkin og om Je t`aime tu moi non plus, og vi går inn på YouTube og hører på den et lite øyeblikk.

Og så var det undervisning og Villanden og symboler og alt det vi egentlig skulle bruke dagen på.

10 responses to “Avsporing

  1. Jeg synes, det er spændende at I ser nyheder i klassen hver morgen. Hvis jeg så Jane Birkin ville jeg få samme tanker som dig – hun var jo et navn i min ungdom med sin dengang grænseoverskridende plade. Nu er det datteren, der er en star 🙂 I kommer vidt omkring i dine timer!

  2. Avsporing var det vel ikke?
    Tror det er viktig at man tar noe sidespor en gang i blant, som et suplement til hovedsporet. Og kanskje ikke minst gi hovedsporet et bedre grunnlag for trafikken

  3. Interessant med nyhetssendinger i skolen!

    Etter anbefaling kjøpte jeg platen i Amsterdam sommeren 1969. Nydelig musikk, fikk jeg vite og tittelen fikk jeg på en lapp. Var nok ikke helt forberedt da jeg fikk avspilt Je T`aime i platebutikken, men den ble med hjem 🙂

    • Du ble lurt der, Randi. Det er veldig fint å se nyheter med elevene. Vi merker at nyhter med påfølgende samtale tre – fire ganger i uka gjør ungene utrolig oppdaterte.

  4. Den sang er vist lige så kendt i dag. Jeg vidste bare ikke, at den var så gammel…… sangen, altså! 😆

  5. Jeg husket den ikke trodde jeg men den var der inne mellom de grå et sted likevel da jeg spilte den… Flott med nyheter i klassen!

Legg igjen en kommentar

