Vi fortærer en sommerrest og litt vin

Kanskje var dette den siste sommerdagen i 2010, – men vi har i hvert fall sugd hver lille solstråle ut av den. Middagen er fortært i friluft, vi har vært på sykkeltur, og dessuten har vi slitt hardt på hagen vår. At det har blitt september hadde visst gått den hus forbi. Se bare hva jeg fant:

Jeg er den som vanligvis sier nei takk til et glass vin, den som nipper til de glassene jeg drikker og ofte synes maten smaker best uten. I dag har jeg stille og rolig fortært to store glass vino tinto de verano ute i hagen, – to glass med masse isbiter i. Det smakte.

Jeg fikk bare så veldig lyst på. Det ga en blitte, liten rus, og en grandios følelse av sommer og ferie og alt det som snart er aldeles borte. Da jeg satt i yndlingskroken min og så utover hagen, kunne jeg nesten innbille meg at alt ligger foran meg i stedet for bak meg.

Fordi det er jeg som er fotografen, opptrer jeg sjelden som objekt her på bloggen. Da jeg var langt nede i glass nummer to, følte jeg for et selvportrett. Sånn ser jeg ut en søndag formiddag i september, i hvert fall betraktet litt sånn fra oven.

Inne i utestua fant jeg en antydning av høst. Drueplanten som snart dekker hele taket, er barnebarnet til den store vi har på sørveggen. Der borte er druene fortsatt ganske små og aldeles grønne. Her under taket har de begynt å bli blå, og bladene er i ferd med å få høstfarger. Det kommer kanskje av den sterke og vedvarende varmen under det gjennomskinnelige taket.

Vi har lite bær og denslags, men tomater i overflod. I vår fikk vi noen planter av en nabo, og de har forsynt oss jevnt og trutt. Ennå er det mange kart, og det spørs om de klarer å bli modne før vinteren tar dem.

Rosene mine fikk hard medfart i vinter. De som overlevde har tatt seg godt opp igjen, og i tillegg har jeg forsøkt meg på roser i store potter. Planen er å ta dem inn i vinter. Vi får se hvordan det går. Nå er de i hvert fall flotte.

I morgen skal det visst være overskyet i Fredrikstad. Det er helt greit. Jeg skal på jobben i morgen. Dagen i dag har vært så deilig at det kommer til å rekke for hele uka.

2 responses to “Vi fortærer en sommerrest og litt vin

  1. Jeg ble så glad av bildene dine:)

Legg igjen en kommentar

