Mor syr

Jeg er et strikkemenneske, men nå for tiden blir det lite av denslags håndarbeid også. Søm kan jeg lite om, og sist jeg sydde var da ungene var små, og jeg hygget meg med noen små babyluer.

For noen år siden falt vi for noen lekre hettegensere til ungene. De kommer fra Okker Gokker i København, og vi kjøpte en til hver. Dyre var de også. Hver gang vi er i København stikker jeg innom en Okker Gokker-butikk, men akkurat sånne hettegensere har jeg ikke funnet igjen. Nå har C vokst fra sin, og M har like plutselig to.

Det må da gå an å sy en sånn, tenkte jeg, og så føk jeg til byen for å kjøpe stoff. Det skulle være fleece av det myke slaget, sånn som er deilig pelsete både på rette og vrange. Det fant jeg fort. Lomme, hettevimpel og skråbånd skal være i bomullsstoff i en avvikende farge.

Nå hadde jo ikke jeg noe mønster, og dermed lå jeg på gulvet med rumpa i været, mens jeg målte og tegnet av de to genserne jeg allerede hadde. Da mønsteret var laget, var det bare å klippe i vei.

Første utfordring var å lage skråbånd, men det gikk lett som en plett. Andre utfordring var hetta, og den ble ingen stor suksess. Selv om selve hetta er stor nok, ble den for kort for halsringingen. Meningen er at de to endene på hetta skal overlappe hverandre foran. Det gjør de ikke, og den delen ble slett ikke så pen som jeg skulle ønske. Det ble heller ikke lomma. Selve lomma er grei, men jeg kom nok i skade for å plassere den litt for høyt oppe på magen.

Sprette opp for å gjøre om? Ikke denne utålmodige dama, nei.

Da mønsteret først var laget, var det fort gjort å sy sammen delene. Til tross for noen feilskjær, er jeg ganske fornøyd med resultatet. Dette er første forsøk, og jeg har tenkt å prøve meg på fler.

Stoff er innkjøpt og jeg er klar. Først skal lille M få en, og så er det min tur. Jeg kunne nemlig også tenke meg en sånn kosegenser.

10 responses to “Mor syr

  1. Da jeg så tittelen på innlegget, tenkte jeg: «Mor syr, far leser avisa…» Er gammel jeg vet du, så det lærte jeg på skolen 🙂

    Jeg synes du er råtøff som hiver deg på en slik oppgave! Og råtøff ble også resultatet 🙂

    God helg!

    • Takk for det, Randi. Og det er flott at du fikk akkurat den assosiasjonen. Det var jo faktisk tilsiktet. Jeg er også gammel nok til at «Mor syr, far leser avisen,» – og Ola Ola Heia hoppa i høyet.

  2. Den er blevet så fin, Hege, og jeg kan godt forstå, du har fået mod på at lave flere. Tænk at putte sig i sådan en hyggegenser 🙂
    God weekend til jer!

  3. Oi så fin den er Hege 🙂 Og mye billigere end i Okker Gokker tenker jeg. Gleder meg til å se hvilke farger M får.

    • Den var mye billigere, Therese, – i hvert fall billigere en Okker Gokker på full pris. Jeg fikk dem veldig billig fordi det var utsalg. I første omgang har jeg kjøpt grå fleece til oss alle sammen. Det er skråbånd og denslags som skal utgjøre forskjellene.

  4. Så fin den ble! Flinking 🙂

Legg igjen en kommentar

