Fravær, fratrekk og et evig kaos

De mener det nok godt, de som bestemmer hvordan vi skal føre fravær i skolen, – men nå har de virkelig gått fullstendig bananas. I fjor kom det nye regler, kompliserte regler. En av dem var at alt fravær skulle føres på vitnemålet, med unntak av fjorten dager som foreldrene kunne søke om at ble slettet.

Så fant man ut at disse nye reglene var kompliserte, forvirrende og utilstrekkelige. I år kom revidert utgave, og vi er overbeviste om at det neste år kommer en revidert utgave av årets reviderte, og året etter der kommer …

Heng med nå, om du kan:

*Alt fravær skal i utgangspunktet føres på vitnemålet.
*Hvert år kan foreldrene be om at 10 dager ikke føres på vitnemålet, selv om elevene har vært borte. Dette skal skje etter følgende kriterier:
A Eleven har søkt rektor om permisjon og fått det.
B Eleven har vært syk. Dette siste punktet gjelder imidlertid bare fra den fjerde dagen man er syk, og det kreves legemelding i hvert enkelt tilfelle.
*Det er bare hele dager som kan trekkes fra, ikke enkelttimer. Disse enkelttimene skal regnes i minutter. Selv om en skoletime er på 45 minutter, gjelder en slik bare som 45/60 av en time.
*Rektor skal behandle alle søknader utover en dags fravær.

Hadde stort fravær vært et problem, så kunne det hele hatt en hensikt. Det har vi ikke. Det store flertallet elever er på skolen bortsett fra de ytterst få dagene de er syke eller har søkt permisjon. På alle skoler er det noen ytterst få elever som ikke møter når de skal. Dette er ofte elever med en problematikk som vi uansett må ta tak i, og slike innstramminger virker sjelden på dem.

Likevel får vi et system som forvirrer mer enn det oppklarer. Når vi har nesten 60 elever i klassen, tar det dessuten mye tid. Se bare her:

Flere elever søker om fri i en dag fordi de skal reise bort i helgene. Nå må alle disse søknadene innom rektors kontor. Han får mer å gjøre.

I går fikk jeg melding fra en av mine elever. Hennes mor skrev at hun ville komme litt senere på skolen i dag. Hun skulle til legen. Litt senere er en formulering som ikke holder lenger. Problemet er jo at ingen visste hvor lang tid det ville ta dette legebesøket. Jeg førte fraværet inn i Fronter i går, og i dag måtte jeg gå inn igjen for å registrert et presist antall minutter. Tenk deg så en klasse der en av tre unger har tannreguleringer som skal kontrolleres med hyppige mellomrom. Vi kommer til å telle minutter til vi ser blått.

Hvis en elev av en eller annen grunn har behov for å være borte fra skolen noen timer, vet han at disse timene vil havne som fravær på vitnemålet. Siden kun hele dager kan trekkes fra før fraværet føres på vitnemålet, vil noen kanskje spekulere i dette, og søke barna sine fri hele dager i stedet for enkelttimer. Selv om familien skal dra til fjells først etter lunsj på fredag, velger de kanskje å la Lille Ole være hjemme hele dagen for å få vitnemålet til å se penere ut.

Det som er verst med dette systemet, er at det favoriserer de mest ressurssterke foreldrene. Du skal være både alert og ha tunga rett i munnen for å holde orden på alt dette.

Tenk så fint alt hadde blitt om de hadde overlatt til meg å lage sånne regler. Finfint hadde det blitt, og ryddig, og lett og rettferdig og aldeles strålende, – men nei, da!

14 responses to “Fravær, fratrekk og et evig kaos

  1. Det var da utroligt. Man skulle tro, at reglerne var lavet for at genere mest muligt eller for at give lærerne et våben MOD eleverne i stedet for at hjælpe dem.

    • De er nok ment som en innskjerping, som en displinerende faktor, Donald. Jeg kan bare ikke se at vi trenger den. Det er få elever som faller utenfor på dette området, i hvert fall i vår fredelige avkrok av verden.

  2. Dette er synd. Da jeg gikk på ungdomsskolen må reglene ha vært mer fleksible, og det tror jeg kan ha gavnet flere. Selv fikk jeg i en periode en ordning hvor jeg bare gikk på skolen fire dager i uka. Jeg hadde store belastninger på andre livsområder, og maktet ikke å være til stede flere dager. Med foreldre og en skoleledelse som kunne lytte og tenke, og en anbefaling fra helsespesialist, ble det mulig for meg å gjennomføre ungdomsskolen ptre år – men med litt færre timer.

    • Unger som faller utenfor pga en vanskelig livssituasjon får særordninger ennå, Strekker. Med en gang man har et definert eller diagnostisert problem, kan det lages særordninger. Det er godt å høre at du fikk hjelp til å gjennomføre ungdomsskolen. Vi har elever hos oss også som må få særorninger, og heldigvis kommer de som regel i mål.

      • Strekker

        Problemet var at jeg var fysisk og psykisk utmattet av uhåndterlig press på mange livsarenaer. Ordningen var uformell og uten skriftlige avtaler , selv om skoleledelsen var involvert. Fraværet ble ikke ført på vitnemålet. Men jeg er litt redd for at grunnen til at det gikk så glatt å frita meg, var at jeg hadde S i snittkarakter. (Snittet holdt seg for øvrig selv om jeg var mye borte.) Det er godt om de som ikke er skolesterke, og som kanskje trenger et pusterom enda mer enn det jeg trengte, også kan få litt slingringsmonn. Det er ikke alt vondt i livet som er like lettdefinert eller lettdiagnostisert.

        God helg!

  3. Det er dessverre sånn at skoleflinke elever lettere blir hørt. Er man talefør, har noen til å snakke for seg, er man ellers flink på skolen, – ja, så er det trolig lettere å nå fram. Sånn er de urettferdige realitetene. Jeg har liten sans for å late som om vi ikke blir påvirket. Lærere er folk og som folk flest. Likevel håper jeg vi gjennom å anerkjenne problematikken som oftest er i stand til å se alle elever. Det er godt å høre at du fikk hjelp av en romslig skole som evnet å se litt mellom fingrene på ting. Jeg håper det samme kan sies om oss. Vi prøver i hvert fall.

  4. Gosj for et kronglete system… Har all mulig sympati for dere som skal klare å holde oversikt over minutter her og der, søknader og sykemeldinger og gudene vet hva. Lykke til!!

    • Det er greit at ting tar tid når de har en hensikt, SerendipityCat. Det synes jeg ikke det har her.

      • Nei, spesielt ikke når det som du sier antagelig vil føre til at foreldre søker barna fri en hel skoledag for at det _ikke_ skal havne på vitnemålet, mens f.eks. en 2-3 timers fravær for tannlegebesøk og lignende vil gjøre det. Akkurat den regelen skjønte jeg ikke poenget med altså.

  5. Jeg håper virkelig ikke de kommer til å gjøre det, men det ligger i kortene at det kan skje.

  6. Jeg har to elever i ungdomsskolen, og disse reglene forvirrer faktisk mer enn de reglene som var i fjor. Da var det 14 dager som automatisk ble strøket, og dermed basta. Nå må man jaggu ha en oversikt over hvert enkelt barn fravær på kjøleskapet for å se om de virkelig kan være syke i dag. For hvor ofte er noen syke mer enn i 4 dager i strekk? Ikke ofte her i huset i allefall.

    Og for dere lærere så må det jo bli et kaos uten like. Lykke til med forsøket på å holde orden.

    • Og det er nemlig poenget, Bodil: Ungene er jo på skolen, ikke hjemme. Der er de bare når de en sjelden gang er syke, eller de få gangene de ber seg fri en dag. Bare tenk deg alle de små besøkene mine 57 små har til reguleringstannlegen. Hjelpes meg! Og jeg må telle minutter!!!

  7. Helt enig! Og du kan bare tenke deg hvor stressa alle er for det på videregående. Det lønner seg faktisk å «lure» lærern din og si at du var borte hele dagen, istedet for den første timen. Og jeg opplever at vennene mine blir hjemme hele dagen etter en kjøretime på morgenen. Det ser jo så mye penere ut. Og det er helt idiotisk.

Legg igjen en kommentar

