Velforeninga er 25 år

Her hvor vi bor, har vi en aktiv velforening. I perioder har vi latt oss fortelle at enkelte på Rådhuset har opplevd den som litt vel aktiv denne velforeninga. Ildsjeler i alle aldre har kjempet for bedre trafikkforhold, bedre lekeplasser for barna, gatetun og alt sånt som velforeninger jobber med. Det har vært avholdt biltellinger med etterfølgende demonstrasjoner, og avisene har blitt beæret med engasjerte leserinnlegg både tidlig og sent.

Samtidig som vi har forsøkt å påvirke politikerne til å fare pent med dalen vår, ytes det også betydelig innsats for at alle skal trives. Da ungene våre var små, laget vi selv den første lekeplassen. Med litt støtte fra kommunen, ble det gravd og rigget, og i 1987, året før Henrik ble født, sto den første lekeplassen ferdig. Er vinteren kald, blir Wiesebanen sprøytet med håndslange. Et par pappaer står for jobben, og den ivrigste av dem står opp et par ganger om natta for å sørge for at isen blir sprøytet, – og den blir brukt av mange hver eneste dag. Ligger isen lenge nok, arrangerer velforeningen skøytedag.

Bak på Fredriksstad Blad kan folk få inn små innlegg, og ofte hyles det fra ulike boområder: Hvorfor rydder ikke kommunen? Hvorfor ordner ikke kommunen lekeplass til oss? Hvorfor får vi ikke skøyteis? Her i dalen har vi ordnet det meste av denslags selv. Til og med en egen bok har vi laget, – en flott bok som skildrer Bydalens historie, med bilder og noen ord om hvert eneste hus.

Jeg skriver vi, – men selv har jeg bidratt i beskjeden grad. Riktig nok har jeg vært formann i foreninga en periode på åttitallet, uten at jeg kan skryte på meg verken stort engasjement eller ivrig aktivitet. Den årlige grillfesten, derimot, den har jeg ofte funnet tid til.

I går hadde velforeninga 25-årsjubileum, og det hadde ført til en utvidet grillfest. Kokker var leid inn, et lam møtte sitt øde over glødende kull, fylkesordføreren åpnet festen, det ble mimret og talt, en tryllekunstner underholdt ungene (som ellers sparket fotball og lekte på den store gressbanen vi er velsignet med) og vi voksne hadde Bydalen-quiz. Mest av alt ble det spist og drukket og pratet, omtrent sånn som vi har gjort i 25 år. Det er omtrent så lenge Thv og jeg har bodd her i dalen vår. Her har ungene våre vokst opp og her har vi noen av våre beste venner. Noe av det første vi opplevde da vi flyttet hit var å bli invitert på grillfest på Wiesebanen. Da skøytedagen kom, var vi allerede godt etablert og hadde fått nye venner. På grillfesten i går snakket jeg med en barnefamilie som flyttet hit fra langt nord i landet for tre uker siden. Jeg håper de får det like fint her som vi har hatt det.

Planen min er å bli her til de kjører meg ut for siste gang, men før det har jeg tenkt å være med på omtrent 40 grillfester til.

One response to “Velforeninga er 25 år

  1. Og jammen hadde vi det koselig i år også! Vi har vært med på noen få av festene som har vært siden vi flyttet hit i 2001, men de siste årene har det blitt mer og mer viktig for oss å delta. Både fordi vi føler at vi har fått flere venner her, og fordi det er så koselig for ungene å springe rundt og leke og herje med vennene sine til langt på kveld.

    Jeg var med på den siste biltellinga, og fikk da kjeft av flere bilister som bruker Bydalen som gjennomkjøringsvei til og fra jobb. Tenk at jeg kunne få kjeft bare ved å stå på fortauet utenfor mitt eget hus med penn og papir i henda! De følte seg nok litt skyldige, og måtte ha noen å ta det ut på.

    Ja, vi har det deilig her vi bor!

Legg igjen en kommentar

