Langs elva

Etter to fredelige måneder, smalt det til for fullt denne uka. På jobben er det full rulle, – og jammen kom ikke to små på besøk i går. Da Thv dro på fotballtrening med C, proklamerte lille M at vi skulle på sykkeltur, – og vi skulle spise is, en stor is.

Sånn ble det!

Etter en runde i parken fant hun fort fram til sin favorittisbar: McDonalds. Været var upåklagelig, men jeg var sant å si litt sliten etter en lang dag. Derfor foreslo jeg at hun kunne sykle dit hun ville, og så skulle jeg bare følge etter.

Hun la kursen ned på torget, og så la hun i vei over den nye gangbroa. Deretter gikk det hardt til venstre langs elva – eller langs ælva som vi sier i Fredrikstad, og da helst med en tjukk l. Dette er min by, men det er steder vi voksne ofte ikke sykler. Et sånt sted er bak Berthelsenslippen, inn i noe villniss og gjennom en port.

Plutselig hørte vi voldsom rockemusikk. Den kom fra Båthusteateret. Foreløpig var alle bordene tomme, men de ventet på storinnrykk fra årets nyslåtte studenter. Det skulle være bli-kjent-og-drikk-øl-kveld. Ute på terassen hadde de funnet fram masse gamle greier, og de skulle visst inngå i en eller annen lek. M trodde det var loppemarked og ville gjerne kjøpe en armeløs dukke med hull i magen.

Det er fint langs elva i Fredrikstad. Den delen som ligger på Kråkerøysida har ikke vært så attraktiv tidligere, men nå skjer det ting der også. M bemerket at vannet var klart og fint, og lurte på om vi ikke kunne bade. Tenk om vi kunne det. Det måtte da gå an å få en bystrand eller et bybad, sånn som de har på Island brygge i København?

Det er mange boliger på denne siden av elva, men bare en lå helt nede i vannkanten. Der skulle jeg gjerne bodd.

Enda mer koselig er det på brygga utenfor kontorene til arkitekt Bjar. Der slo vi oss ned på bryggekanten og så på livet. M mente at vi burde hatt dette stedet som hytte, så kunne vi ligge på brygga og fiske krabber hele dagen. Jeg kunne fortalt henne om den store mangelen det er på krabber i Glomma, men jeg lot det være.

Og så kunne vi hatt vår egen båt liggende ved brygga, rett utenfor huset.

Selv om sesongen er på hell, er det mye pent å se på i elva. Båtene ligger relativt tett. Men mens jeg så til venstre, hadde M i stedet blikket festet tvers over på den andre siden. Hun spurte om å få ta et bilde av den båten hun skulle ha når hun blir stor, og dette er bildet hun tok:

Hvis det ikke hadde vært for M, hadde jeg garantert tilbragt gårsdagen hjemme i hagen. All ære til hagen min, men jeg har godt av å komme meg ut litt. Vi hadde en utrolig fin tur i går, og jeg kom steder jeg ikke har vært siden jeg var lita jente. M syklet nemlig inn på stier jeg antagelig ville unngått om jeg var alene på tur.

Da vi kom til Kråkerøybroa ville M lese et skilt. Den som akkurat har lært å lese kan ikke få nok av bokstaver. Skiltet er i og for seg ganske morsomt i all sin innlysenhet. Her er det bare parkering for broa, som om noe annet hadde fått plass.

Turen over Kråkerøybroa var litt skummel. Vi sykler på fortauet, og det er veldig trangt, særlig for den som er liten og ikke helt trent i å holde stø kurs. Over kom vi, og vips så var vi i Kirkeparken og på lekeplassen. M hev seg i lekeapparatene, mens jeg la meg rett ut på gresset. Fra den posisjonen kunne jeg både holde et øye med M og med min nye sykkel, – og over meg var himmelen blå og fin.

Da vi dro ut, hadde jeg planlagt at vi skulle være hjemme til Barne-TV. Det tidsskjemaet holdt ikke. På lekeplassen traff vi opptil flere vi kjente, både små og store, og så ble det voksenprat og ungelek en time til. Til slutt måtte vi dra hjem, og M syklet foran hele veien. Hvis hun måtte, ville hun kunne sykle denne ruten rundt i byen helt på egen hånd og finne veien hjem til slutt. Det kan være godt å vite.

Da vi kom hjem, så vi på skoene i gangen at Storebror hadde kommet hjem fra fotballtrening.

9 responses to “Langs elva

  1. Tusen takk for turen !! Nydelig, interessant – med vinkel både fra liten og stor. Ble sannelig litt sliten, av alle inntrykkene, det gode været og den fine sensommerstemningen. Ble jammen litt støl i beina også. 🙂

  2. En hyggelig tur langs «ælva». Har ikke vært i Fredrikstad på over 25 år, så det var på tide med et gjensyn. Nei, jeg kjente meg ikke igjen!

    Kunne godt tenkt meg noen som dro meg ut på tur. Det blir ikke like kjekt å dra alene. I morgen drar jeg på besøk til «mellomsønn» i Lørenskog. Håper det blir tid til en liten byvandring i Oslo. Lenge siden jeg har vært i Tigerstaden i sommersol.

    Allerede nå ønsker jeg deg en god helg!

    • God tur til Oslo, Randi. Oslo er en eksotisk by om sommeren. Jeg håper vi kan få låne leiligheten til barna våre neste sommer. Da skal vi leke turister og sykle rundt i byen. Fredrikstad liger her og venter på deg. Det er bare å ta seg en tur.

  3. Jeg kjente meg igjen 😉 Takk for turen!

  4. SÅÅÅ moro å være med på tur!! Du er sååå flink til å beskrive det dere snakker om og gjør – sånn tur skal vi ta og — en gang!

  5. Tilbaketråkk: Ingen skal si vi ligger på latsiden | Livet leker

  6. Du har snart noen å sykle tur med du, Heidi.

Legg igjen en kommentar

