Siste helg er over

Ferien er over, – sånn er det bare. I morgen braker det løs med skole og jobb og energi igjen. Jeg gleder meg, og etter det tempoet vi har hatt den siste uka, kommer jobben uansett til å framstå som et feriehjem. Jeg vet ikke hvorfor det blir sånn, men den siste uka før skolen begynner skal alt skje som ikke har skjedd før. Da er det unger som skal flytte, vinklubber, bursdager og fester, og alt kommer i en stor kladd.

Moro er det!

I går skulle vi i bursdagsfest på den andre siden av fjorden. For å kunne nyte hele festen med tilbehør av alle slag, skulle vi bo på Fjordhotellet. Jeg elsker å bo på hotell. Siden været var så fantastisk, dro vi tidlig over fjorden med ferga. Det ble tid til både lunsj på brygga og vin i vannkanten før vi satte kursen opp på fjellet for å feire jubilanten.

Vi var ikke alene. På kjøkkenet sto kokken og kokkelerte, og over alt mymlet og krydde det av små og store. Femti mennesker hadde møtt opp for å feire en dame som nettopp fylte seksti år. Enten er det jeg som har blitt gammel selv, eller så er ikke seksti år gamle damer hva de en gang var. Denne er høy og slank, blond og fager og med en liten sommerkjole á la Ida i Lønneberget så hun ut som en midtsommernattsdrøm.

Selv om været var helt fantastisk, vet man aldri hva som kan skje i Norge i august. Hvordan får man plass til femti mennesker når man helst ikke vil sitte inne? Man dekker bord i garasjen, selvfølgelig. Der er det plass, og gjestene sitter både ute og inne på en gang. Akkurat denne garasjen har jeg skrevet om tidligere. Sist vi var på fest samme sted, sov Thv og jeg på gulvet ved siden av vertsskapets bil.

Det ble en veldig hyggelig kveld, som sånne kvelder gjerne blir. Både mat og prat var med på å gjøre det til en flott kveld. Thv og jeg foretok som vanlig vår Askepottmanøver: Vi tripper hjem ved midnattstider, – men uten å miste skoen. På den måten får vi det beste ut av det meste. Tilbake på hotellet bestilte vi oss en drink i baren, og så satte vi oss på balkongen utenfor rommet vårt og så på stjerneskuddene på himmelen over fjorden.

Etter hotellfrokosten satte vi kursen mot den riktige siden av fjorden igjen. Vi hadde nemlig flere planer før helga var over. Vi har ikke sett våre to små siden i begynnelsen av juli. De har vært på en skikkelig langtur i Europa sammen med foreldre og søsken, og i den tiden har de fylt år begge to. I dag var vi invitert i bursdagsselskap sammen med foreldre, besteforeldre, søsken, fetter og kusiner, tanter og onkler, tremenninger, venner – og igjen var det et hav av folk. Familien vår er ganske liten, og vi bor spredt, så sånne bursdager er ukjent land for oss. Her krydde det virkelig. Og midt oppe i det hele satt våre to små og pakket opp den ene gaven etter den andre. Det var en selvfølge hva M skulle få. I juni kom jeg nemlig i skade for å kjøre i stykker hennes førsteklassesekk.

Familien har også fått en Lillesøster, men hun har i grunnen ikke hatt så mye til overs for Thv og meg. I dag snudde hun og ville gjerne sitte på fanget mitt og prate. Kanskje kan vi bli venner sånn litt etter litt. Hennes sekstiårsdag kommer jeg neppe til å delta på. Da er jeg nemlig 110.

4 responses to “Siste helg er over

  1. Jeg tror ikke at jeg kender nogen der er så gode til at nyde livet som dig og Thv. og det er altid dejligt at læse om jeres oplevelser! 😀

  2. Og jeg venter spændt på næste indlæg – kan man overhovedet opsummere første dag på jobbet hvor man møder så mange forskellige mennesker og tager sig af så mange forskellige behov – og er nødt til at glemme sig selv en lille smule?

Legg igjen en kommentar

