Når det ene fører til det andre – en post om vedlikehold

I år har det vært lite vedlikeholdsarbeide på Thv og meg. Med to trehus og en moderat bankkonto, må vi gjøre maling og reparasjoner selv. Når snekringen har vært av det mer kompliserte slaget, har vi sendt en bønn i retning pappa, – og da har han kommet og hjulpet oss.

Men i år har det altså vært lite. Før ferien malte vi en vegg her hjemme, og på hytta sto en enkelt, liten, smal vegg og ventet på oss. Grunnen til at lista er så kort i år, var at den var alt for lang i fjor. Den tok rett og slett knekken på oss. For å løse problemet betalte vi for første gang noen for å male to vegger. På den måten fikk vi hodet over vannet, og nå tror vi at vi skal klare oss selv i mange år til, – inntil det en eller annen dag topper seg igjen.

Av erfaring vet vi at det ene har lett for å føre til det andre når man først begynner å pirke borti gammelt treverk, og det skulle vise seg å stemme denne gangen også. Thv begynte som vanlig å skrape. Han er mye sterkere i hendene en jeg er. Når vegg og vinduer er skrapt rene for tørr og avflasset maling, tar jeg over resten av jobben. Mens han gjør noe annet, maler jeg vegger og vinduer. Etter 25 år med årlige maleøkter vil jeg påstå at jeg er god til å male.

En av utfordringene på hytta er vinduene. Da vi bygde for rundt 17 år siden, kjøpte vi vinduene brukte. De hadde stått inne i et gammelt hus i noen år, hvor mange vet vi ikke. Ingen av dem var malte, men de var harde og fine i veden. Av en eller annen grunn hadde produsenten eksperimentert med kittingen. I stedet for oljekitt, hadde han brukt en eller annen slags acrylmasse. For noe dritt! Dette stoffet har krympet, og laget store sprekker. Det betyr at jeg må mate på med maling i store mengder, og det er et under at vinduene fortsatt er så fine som de er. Veggen de står på er veldig værutsatt, men det har også den fordelen at all fukt tørker veldig for opp.

Men så til årets lille problem. Da Thv var nesten ferdig med å skrape, og begynte å få følelsen av at dette skulle gå bra, – så gjorde det ikke det likevel. Helt ytterst, utenfor det borterste vinduet, fant han råte mellom to bord. Det var ikke mye, ingen ting å få panikk over, men nok til at noe måtte gjøres.

Vi er glade amatører på dette området, Thv og jeg. Vi er lærere i teorifag, og ingen av oss har noen utdanning i det praktiske. Nå skal det sies at den som vokser opp med en håndverker til far lærer seg et og annet, og det har jeg gjort, men noen kompetanse utover det vi har tilegnet oss selv, har vi ikke. Derfor blir vi av og til provosert av folk som klager over prisene på håndverkere. Hvis man aldri har prøvd å gjøre jobben selv, er det lett å tenke at det er fort gjort å male en vegg, eller å skifte et bord. Jeg tenkte jeg skulle vise deg at det kanskje ikke er så fort gjort som du tror.

For å få løs det råtne bordet, må alt som holder det på plass fjernes. Thv startet med å brekke løs hjørnekassene. Deretter tok han bort belisting og vannbrett rundt vinduet, før de råtne borda kunne fjernes. I denne prosessen sprakk et bord til, og det gikk sammme veien. Panelet vi bruker er ikke standard. Det er skåret på ei lita sag her i Østfold, og kan ikke kjøpes på Maxbo. Heldigvis hadde vi rester under hytta. Det ideelle hadde vært å bruke et helt bord. Skjøter er noe herk, men denne gangen valgte vi likevel å gjøre det sånn. Fordi blikket på vannbretta våre er av det gammeldags slaget, valgte Thv å bytte vannbrett og sette på ny blikk. Det var en utfordring å få det til å sitte pent, men til slutt så det helt og aldeles profft ut. Så måtte belistinga på igjen, og veggen fikk nytt hjørnebord.

Vi tok ikke tida på jobben, men anslår den til en 4 – 5 timer.

Mens Thv holdt på med snekringen, malte jeg veggen til venstre for verandadøra. For moro skyld tok jeg tida på meg selv. Det kan være interessant å se hvor lang tid det tar å male en sånn vegg. Jeg brukte tre timer på å male denne halve veggen, de to vinduene, hjørnebord og takskjegg,- og da snakker vi ett strøk på en halv vegg. To strøk på hele veggen tar altså tolv timer.

Noen steder må jeg strekke meg i overkant mye, og for den som er så høyderedd at hun ikke kan gå i høyhelte sko er det mer enn psyken makter. Når jeg kjenner at jeg nesten dør, roper jeg på Thv, sånn at han kan ta de ytterset tuppene for meg.

Men tibalke til regnestykket.

Skraping: 2 timer
Maling: 12 timer
Reparasjoner: 5 timer
Forberedelse, penselvask osv 1 time
__________________________________
Totalt: 20 timer
__________________________________
__________________________________

Dette er effektiv jobbetid. Vi er som sagt amatører. En profesjonell maler gjør nok jobben raskere enn oss. Likevel vil jeg påstå at vi er ganske raske.

Og det er nå regnestykket begynner. Jeg skal ikke anslå noen pris, bare konstatere at det tar 20 timer å utføre denne lille jobben. Prisen vil alltid variere, og du kan jo anslå en timepris og gange det ut selv. Ringer du et firma, vil lommeboka di antagelig vri seg i vånde i flere uker. Uansett må du engasjere noen som er i stand til å utføre et sånt pirkete snekkerarbeid.

Dette var en vegg, – den laveste og enkleste veggen på hytta vår. Et hus har som kjent fire vegger. Vårt har en bakvegg der vi må stå på stige for å nå opp, og to gavlvegger som er farlig høye.

Du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Ting tar tid! Nå er vi så heldige at tid er det eneste vi har nok av om sommeren, og er arbeidet som skal gjøres overkommelig, synes vi faktisk det er veldig moro. Det gir god samhørighet å jobbe på noe man eier sammen, og enda større tilfredsstillelse når jobben er gjort.

Det er den ikke ennå. Du synes kanskje det ser ferdig ut, men se godt etter. Den delen av veggen som er til høyre for verandadøra har bare fått ett strøk. Snart er det på’n igjen.

8 responses to “Når det ene fører til det andre – en post om vedlikehold

  1. Hvor er resultatet smukt! Det er en dejlig hytte og det er fornuftigt at bruge så meget tid på den – tænk hvad man sparer og tænk på hvordan jeres elever får fordel af at have lærere, som ved hvad praktisk arbejde er!

    Et muret hus skal også vedligeholdes og jeg har mere tid nu, så det er om at komme igang med fuge-arbejde og sokkelreparation. Dertil flisearbejde og tagrender 🙂

  2. Det kan godt være at det tager lang tid, men hytten er også blevet rigtig flot. Den ser faktisk ud som om at den er nybygget. 😀

    • Mer, mer, – Jens. Sånne komplimenter får vi aldri nok av. Nå tror jeg nesten jeg er klar for å male det siste strøket 🙂

  3. Så fin en farge hytta har. Med benken så er det lidt «Skagen stemning» over det 🙂

  4. Det er et meget smukt sommerhus I har, Hege! Og det er flot, at I selv kan klare at vedligeholde det – for det er jo et stort arbejde. Det ved jeg, fordi vi selv bor i et træhus.

    • Tusen takk for det, Madame. Du får bare si fra om dere vil ha litt variasjon i hverdagen i juni eller august en gang. Da står det for det meste der ute alene og gråter, og vi låner det gjerne bort til dem vi kjenner.

Legg igjen en kommentar

