Det var jaggu på tide

Nå gjelder det å tenke nøye over hva man skal bruke den siste delen av ferien til. Hva er det jeg lengter etter når livet går i hundre med jobb og unger? Hva er det jeg drømmer om å gjøre når ferien bare er en fjern drøm? Det er disse tingene jeg må passe på å nyte nå. Snart er det for sent.

Om vinteren hender det jeg vil rusle litt rundt i byen og kikke etter noe bestemt jeg trenger. Det har jeg sjelden tid til, – eller rettere sagt: sjelden ork til etter jobben. I dag syklet jeg til byen og gikk i stoffbutikker. Det var nemlig der jeg hadde et ærend. Jeg vimset litt hit og dit nede i Gågata, snakket med folk jeg møtte, så hva de hadde på salg hos Åhlens, kjøpte et fuglebad og avsluttet med å handle fisk til middag.

I februar kan jeg også drømme om å sitte ute i sola og lese i en bok; bare sitte der i en eller to eller tre timer uten at noen ting haster. Det har jeg også gjort i dag. Jeg har sittet med bena i sola og hodet i skyggen og lest og kost meg med et glass kaldt vann i den ene hånda og boka i den andre. Til slutt sovnet jeg der jeg satt. Når har man tid til sånt, men det varer ikke leng.

Likevel startet ikke dagen med ferieaktiviteter. I stedet fant jeg fram skolebøkene mine og gjennomførte sommerens første arbeidsøkt. Det var jaggu på tide. Jeg har gått gjennom årsplanen i norsk for 10. klasse, sjekket faglærerrapportene til fjorårets 10. klasse og laget et progresjonsskjema. Til slutt leste jeg et kapittel i læreboka. Jeg har ikke brukt denne versjonen av verket før, og da må jeg gå gjennom alt før jeg skal bruke det. Når jeg føst satt sånn, poppet det opp en og annen god ide, – og jeg føler faktisk at jeg er i siget.

Det skal bli flere sånne økter i dagene som kommer. Det gjelder å trappe ned ferien, før det braker løs for alvor.

4 responses to “Det var jaggu på tide

  1. De bedste kurser jeg har holdt er ikke altid dem, hvor jeg var mest fortrolig med stoffet; den åbenhed, man viser når man søger efter løsninger og nye måder at forklare stoffet kan (i en mindre kreds) være meget inspirerende for dem, der vil lære. Men selvfølgelig læser man lærebogen inden 🙂

    Jeg kom til at tænke på, at skolelærere i Danmark har en vis pligt til at arbejde i sommerperioden, fordi et par uger af «den lange ferie» egentlig blot er en periode hvor arbejdsgiveren ikke har opgaver til læreren 🙂

    • Det er viktig for meg at jeg har stoffet skikkelig under huden, Donald. Det må være en del av meg for at jeg skal kunne slippe meg skikkelig løs. Når jeg har det, kan det av og til svinge skikkelig. Utfordringen for meg i år blir de historiske føringene for konfliktene i Midt Østen og på Balkan. Dette stoffet har jeg ikke internalisert, og det gjør meg mer bundet. Jeg driver og leser meg opp på det, men vet at jeg ikke blir god nok.

      I Norge disponerer vi våre ferieuker selv. Fem av dem er ferie, resten er avspasering. Men avspasering kan man jo bare ta ut om man har gjort jobben ferdig. Det betyr at de fleste lærere jobber en del i det som kalles ferier. Om sommeren gjør jeg lite. Om jeg skulle slå sammen timene jeg jobber, så blir det høyden tre – fire arbeidsdager. I andre ferier er det annerledes. I høst- vinter- og påskeferiene jobber jeg ofte flere dager på en uke. Uansett er det et valg. Skal alt gjøres innenfor de fem hverdagene i skoleårets arbeidsuker blir det ganske mange timer i uka, – over 43 hvis jeg ikke husker riktig. Antallet årstimer skal jo være det samme for oss som for andre yrkesgrupper.

  2. Jeg synes det er en skøn ide med at prøve at huske på, hvad man længes efter og så GØRE det 🙂

Legg igjen en kommentar

