Når naturen går over opptuktelsen

Flere av rosene våre døde i vinter, men ikke så mange som vi først trodde. Her i hagen måtte vi grave opp en fire – fem stykker, men et par ble reddet i siste øyeblikk. Vi så noen små skudd nederst ved roten, og så lot vi dem stå. Det gjorde vi rett i, for i løpet av sommeren har de kommet for fullt.

En av rosene blomstret noe voldsomt i juni, men noe var galt. Ukyndig som jeg er, tenkte jeg ikke over hva som skjedde. Først da jeg kom hjem på fredag, forsto jeg hva som hadde skjedd.

Hageroser er som kjent podet på en villroserot. Man betvinger naturen for å få det til. Når vi planter en ny rose, sørger vi for at podestedet kommer godt under jorden. Likevel dukker det opp villskudd av og til, skudd fra den opprinnelige planten. Dem klipper vi av, for at de ikke skal overta hele moroa. Men da må man altså skjønne hva som skjer. Det gjorde ikke jeg. Den rosa som vokste så villig og blomstret i juni var selvfølgelig villrosa. Sånne har man kortvarig glede av, og blomstene forsvant fort. Da jeg skulle stelle litt med rosene mine på fredag, så jeg en vakker, rosa rose kikke ut av villnisset, og da forsto jeg hva som måtte gjøres.

Jeg jeg til verket med handsker og hagesaks og klippet bort hele villrosa. All grener og blader ble røsket vekk. Det ble en diger haug på bakken. Det var nesten så jeg syntes litt synd på den stakkars moderplanten, men skal jeg har en plante som blomstrer utover høsten, må jeg gå brutalt til verks.

Tilbake sto en noe puslete rose, noen få grener strekker seg mot himmelen, men den blomstrer i hvert fall.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Kanskje jeg bør hyppe den, altså legge jord litt oppover stammen, sånn at det er poderosen som kommer til neste år.

Hva vet jeg?

Jeg prøver det.

6 responses to “Når naturen går over opptuktelsen

  1. Er det den lyserøde rose, der er vildrosen, Hege? Den er meget smuk – men du har jo ret i, at vi skal passe på, at det ikke er den vilde del af vores roser, der får lov at skyde.

    • Nei, Madame. Den rosen du ser på bildet er den som har overlevd vinterkulda og kommet seg opp. I juni besto store deler av planten av en rosebusk som blomstret med små nyperoser. De hadde bare en krans kronblader, de blomstret for av og de kom ikke igjen. Antagelig var det da den podede rosen klarte å komme fram.

  2. Ja, vilde roser kan blive ved med at skyde, jeg tror desværre ikke at du har løst problemet, men blot udsat det. Men jeg ved det ikke. Den podede rose ser smuk ud og jeg håber du får glæde af den resten af året.

    • Den kommer nok til å fortsette å skyte, – det skjer med alle mine roser. Jeg klipper stadig villskudd. Siden jeg trodde denne var død, oppdaget jeg ikke hva som hadde skjedd før det var for sent, og den hadde overtatt hele kalaset.

  3. Jeg vidste ikke at man altid skal klippe vildskud 🙂

Legg igjen en kommentar

