Fylte squash – namse

Da Henrik kom hjem fra Australia, hadde han med seg en morsom kokebok: Quick & Easy – the essential resipe collection. Henrik mente at den var alt annet enn quick and easy, men at det er mange spennende oppskrifter der. Han lekte hjemmeværende husfar de siste ukene de var down under, og da laget han mat til sin kjære som skulle opp til eksamen.

Jeg har prøvd en av vegetarrettene, to ganger har jeg laget den, og den var så god at jeg vil dele den med deg. Det er noe så enkelt som fylte squash. Jeg laget dem som tilbehør til grillet lammestek, men egentlig er dette en selvstendig vegetarisk rett som smaker utrolig godt alene også. Heldigvis hadde kokeboka måleenheter både i unser og gram, og det gjorde det lett å lage maten.

Her kommer oppskriften, men jeg har altså modifisert den litt:

3 – 4 runde squash. Kok dem i en stekepanne. Først 3 minutter på den ene siden, så 3 minutter på den andre. Kjøl dem i kaldt vann. Når de er kjølige, lager du et snitt på langs og graver forsiktig ut mesteparten av innholdet.

1 finhakket løk og litt hvitløk stekes gyldent i litt olivenolje, ca 5 minutter

Tilsett:

innholdet fra squashene og la det småsteke i ca 5 minutter til

Ta det av varmen og kjøl litt.

Rør inn:

100 g hakket fetaost
50 g grovhakkede valnøtter
60 g brødsmuler

1 egg røres inn

Tilsett salt og pepper og eventuelt litt timian eller bladpersille eller andre urter du liker.

Fyll denne massen i de uthulte squashene. Legg dem i en form og dekk med folie.

Stekes ved 190 grader i 30 minutter

Ta av folien.

Stek videre 15 minutter til de er gyldenbrune.

Spises varme, – men er gode kalde til lunsj dagen etterpå også. Mine er fotografert dagen etter at de ble laget. Det er grunnen til at de ser litt rynkete ut.

Og hvis du vil lage dem, Jens, – så kan du vel bytte ut fetaosten med tofu eller noe sånt? Ville ikke det kvalifisere retten for vegankokeboka?

God apetitt!

2 responses to “Fylte squash – namse

  1. Hvor er det smart, at kogebogen har både unser og gram! Jeg bruger aldrig engelske opskrifter, fordi jeg synes det er noget rod, når jeg skal stå og regne det hele om…. og samtidig mangler jeg jo ikke opskrifter.

    Fyldte squash er en klassisk vegetarret. Jeg har prøvet at eksperimentere med en vegansk udgave, men jeg synes ikke den bliver helt god nok. En eller anden dag skal jeg nok finde den perfekte løsning. 😀

  2. Jeg visste jo ikke at dette er en klassisk rett. Men den er altså supergod. Prøv!

Legg igjen en kommentar

