Førstehjelp for hagen

Gårsdagen startet med gråvær, og jeg tenkte det kunne passe bra å reise hjem for å ta en kikk på hagen. Det skulle jeg komme til å angre på. Det grå været ble nemlig raskt forvandlet til stekende sol og en trykkende varme. Pluselig forsto jeg hvorfor vi bor på hytta og ikke i byen om sommeren.

Hagen er på sitt frodigste akkurat nå. Den bugner av blomster, gresset gror og ugresset nekter seg heller ingen ting. Det er nesten synd at den står der helt alene i hele juli måned. Jeg tenker på alle som bor i en trang leilighet uten hage. Noen av dem ville sikkert gjerne hatt en sånn hage som jeg forlater halve sommeren. Det er nesten for galt.

Ut mot veien blomstrer clematisen voldsomt. Under den vokser en stor rose som jeg faktisk hadde avskrevet tidlig i vår. Jeg var overbevist om at vinteren hadde tatt knekken på den. Den gang ei. Nå er den så tung at jeg måtte binde den opp, så den ikke skulle legge seg over gjerdet. Jeg klippet faktisk bort ti liter med roser, blader og grener bare fra denne ene rosen.

Og det er nettopp klipping det handler om nå i juli. Det gror, gror og gror helt grenseløst. Hvis jeg ikke friserer og dresserer plantene nå, vil hagen bli utrivelig når vi kommer hjem i august. Vi har fortsatt mye sommer å ta av, og jeg vil gjerne nyte blomstene mine når jeg kommer hjem.

Vi har mye clematis og roser i hagen. Den lille clematisen på bildet under her må virkelig jobbe for å gjøre seg bemerket. Den er nemlig plantet sammen med Thvs gigantiske Concorde-drue. Men den klarer seg, og her og der kikker en liten blomst fram i håp om å få litt lys.

Jeg fikk sånn noenlunde skikk på villnisset. Plenen trenger snart en klipp, men det fikk vente. I stedet gjødslet jeg potteplantene ( – som om ikke det gjør veksten enda villere!). Til slutt var jeg våt av svette. Jeg hev meg i bilen og flyktet ut på hytta til en dusj og litt skygge før vi vandret ned fjellet til hyttenaboen. Vi nærmer oss siste fjerdedel av juli, og da skjer det plutselig noe på den sosiale fronten her ute i hyttelandet. Hittil har alle hatt god tid. Folk nyter sommeren i fred og ro, og ingen ting haster. Plutselig oppdager alle at det nærmer seg sesongslutt, og da begynner det å haste med alt. Alle vil invitere hverandre på grill og vin og kaker og hva det måtte være, og plutselig er skal vi av gårde på noe omtrent hver eneste kveld. Mandag var jeg i jentelag, i går var vi hos naboen på nedsiden, i dag har vi hatt familiekaffe, i morgen skal vi til naboen på oversiden, lørdag kommer mamma, og sånn fortsetter det. Med våre byvenner har vi elleve måneder til rådighet for å dekke våre felles sosiale behov. Her ute har vi nesten like mange mennesker å forholde oss til som hjemme, men bare fire uker til rådighet. Det blir fort litt hektisk av sånt, men vi liker det. Det er dette vi lengter etter når januarkulda kryper langt inn i benmargen og vi ikke har verken tid eller ork til stort annet enn å krype opp i sofaen. Det er dette som er sommerferielivet, og snart er det over.

Om en drøy uke er det slutt, hvis vi vil. Fortsatt er det lenge til vi begynner å jobbe, og er været på vår side, kan det hende vi blir her litt lenger enn vi pleier.

6 responses to “Førstehjelp for hagen

  1. Hvilken overflod af de skønneste blomster 🙂

  2. Hvor er det dog smukt at se jeres have, Hege! I har mange flere blomster, end vi har har her.

  3. Jeg nyter synet av clematisen og de blomstene jeg kan se når jeg sykler forbi huset deres. Clematisen er imponerende og meget vakker.

    • Tusen takk, Ingvild. Så hyggelig at du har glede av blomstene våre. Nå gleder vi oss faktisk litt til å komme hjem for å begynne hjemmelivet igjen.

Legg igjen en kommentar

