Lumre saker, Google stranslation

Borte i Junaiten sitter det en dame og leser bloggen min. Hun kan ikke norsk, men av en eller annen grunn leser hun tekstene via Google translation. Det er et merkelig redskap, og i går gikk dataoversettelsen over stokk og sten. Da programmet oppdaget ordet datt i uttrykket ditt og datt, gikk det fullstendig bananas.

Der jeg hadde skrevet:

Vi får vite at 1 av 4 mener ditt, og 17% ønsker datt,

foreslo Google:

We are told that 1 in 4 believe, and your 17% want her daughter.

Jeg tør ikke tenke på hva dama tror om norsk familieliv etter dette.

5 responses to “Lumre saker, Google stranslation

  1. Ja, hvis den, der bruger Google-translate ikke tager resultatet med STORE FORBEHOLD, så går det grueligt galt. Jeg er mest imponeret over, hvor god den spansk->engelske translation er blevet efterhånden, og også den portugisisk/brasiliansk –> engelske er ganske god.

    Man kan selv være med til at forbedre Google-language ved at fodre den med ord og sætninger og «idiomer» .

  2. Jeg kan ikke finde Junaiten på Google Maps. Er det ny-norsk for «Landet Langt Borte»?

    Eller slang for United States?

    • Det er lokal slang for United States, Donald. Selv har jeg aldri brukt Google til å oversette noe, men engelsklærerne forteller at det hender elever bruker den når de leverer oppgaver. Det slutter de fort med, for å si det sånn.

  3. Haha, en av de «bedre» fra Google. Med bedre mener jeg at vi norsktalende ler godt når vi ser dette!!! Jeg har selv engelske venner som stadig sender meg mail for å få oversatt spesielle ord. Google er «merksnodig» mange ganger, men vi får oss en god latter da!

Legg igjen en kommentar

