Sommer, aviser, sex og sånn

Noe av det beste jeg vet her på hytta, er å slappe av i hengekøya i selskap med en avis. Skal jeg riktig slå ut håret, tar jeg med noe godt å drikke, en iskaffe for eksempel. Men det er agurktid (hum, hum), og avisene er veldig forutsigbare. Her om dagen hadde Dagbladet sin vanlige sommerforside av typen: Vi vil ha mer sex! – og inne i aviser står det: Slik får du mer sex. Det slår ikke feil. Hver sommer dukker disse overskriftene opp i ulike varianter.

Inne i avisen refereres det til en eller annen undersøkelse om nordmenns sexvaner. Den kan fortelle oss hvem som vil ha mer eller mindre sex av den ene eller den andre varianten. Vi får vite at 1 av 4 mener ditt, og 17% ønsker datt, og så forsøker de å sjokkere oss med å fortelle at sju av ti har hatt sex utendørs en gang i løpet av livet. Hallo? 7 av 10. Skulle det være en bombe i vårt sommerlyse land?

Det kunne ikke bli mer uinteressant, men mest av alt provoserer det meg. Den største familietypen i Norge er enpersonsfamilien, – og hva med dem? Hva med alle fraskilte, alle enslige, alle enker og enkemenn, alle med syke partnere, alle gamle, enslige, alle unge uten kjæreste? Hvor ofte har de lyst til å ha sex med en annen enn seg selv? Garantert oftere enn det de opplever nå. Jeg mener: Hvor mange har lyst, evne eller mulighet til å ha sex med noen de ikke er i en nær relasjon med? Hvem har lyst, evne eller mulighet til å gå ut for å plukke seg en tilfeldig sexpartner? Sannsynligvis er store deler av befolkningen ufrivillig avholdende i lange perioder av sitt liv.

Med det i tankene synes jeg det er noe møl å mase om hvorvidt vi som har partnere kunne tenke oss en kjapp en på kjøkkenet eller en lang en i solveggen. Det blir som å sutre over mangel på entrecote i en flyktningeleir i Darfur.

Heldigvis er det plass til andre ting i avisene også.

7 responses to “Sommer, aviser, sex og sånn

  1. Det var simpelthen det sjoveste indlæg jeg har læst meget, meget længe, hehe! Men det er selvfølgelig et emne som jeg er alt for blufærdig til at kommentere. 😉

  2. Det er præcis det samme i agurketiden her, Hege – sex sælger åbenbart altid godt, når formiddagsaviserne ikke ved, hvad de skal skrive om. Jeg gætter på at den avis, du viser, svarer til Ekstrabladet her …

  3. Sommervarmen har lagt tåger ind over redaktionen så de tror at de sælger flere aviser ved at skrive SEX på forsiden. Og måske har de ret.

    Jeg tror du har ret; alle vi fraskilte, alle enslige, alle enker og enkemenn, længes og vil gerne have sex med en anden end sig selv. Og derfor er overskriften en, som fanger øjet, indtil man tænker «blikfang!» «deodorant-reklame!»

    Måske tænker man også: Har de noget nyt at tilføje, så må jeg hellere blive opdateret!

    Men tilbage står, at det ikke er avis-stof, det er ikke en nyhed, det er ikke relevant eller interessant at spørge om de, der nu har en partner, hvad skrev du, kunne tænke sig en kjapp en i køkkenet etc.

    Det eneste, som jeg synes kan undskylde det lidt, er at mange i min generation havde en fantastisk fobi overfor forplantningen og syntes at det var noget snavs – for dem (incl.mig) kan det være en lettelse at nogen tør skrive om det som noget smukt.

    Men det løser ikke flygtningeproblemerne.

    • Det løser verken flyktningeproblemene eller andre problemer, Donald. I stedet legger det sten til byrden for noen. Det er fint å skrive om sex på de fleste måter, men sånne undersøkelser er omfattende og krever en helt annen tolking enn det en avis kan få plass til.

Legg igjen en kommentar

