Urolige tider

Man skulle tro at sommeren var en rolig tid, men sånn oppfatter ikke jeg den. Det er deilig å ha fri, og det er deilig å gjøre noe annet, – men rolig er det ikke.

I dag sto jeg for en gangs skyld opp før Thv. Kroppen min var mett og forsynt på søvn, akkurat som den er mett og forsynt på jordbær, bøker og skog. Forresten: Bøker er jeg ikke mett på ennå. Om sommeren prøver jeg å gjøre alt det jeg gjerne vil gjøre, men ikke har tid til om vinteren. Det får jeg til, særlig det med lesingen.

Vi har noen forventninger til sommeren, og de blir innfridd litt etter litt. I tillegg til å sove og lese og daffe rundt, har vi hatt en stormnatt med fantastisk lyn og torden; vi har hatt en myk kveld sammen med familie vi sjelden ser; vi har samlet noen av familiens unge og hørt dem le og prate; vi har pratet med hyttenaboene; vi har ligget i hengekøya og hatt det helt, helt stille; vi har fisket krabber og plukket skjell sammen med små barn, – og det vi ikke har gjort kommer litt etter litt. Ennå er vi bare halvveis i juli.

I gamle dager hadde de noe som het flyttedager to ganger i året. Det var de dagene da tjenestefolk kunne bytte arbeidsplass. For dem som er unge, er sommeren den nye flytteperioden. Noen flytter hjemmefra for første gang, andre skal begynne å studere et nytt sted. Her i huset kom Henrik hjem fra Australia for fire dager siden, – og nå har han reist videre til Oslo for å jobbe. Hjemmesykepleien har fått en ny medarbeider. Foreløpig bor han hos sin søster, men han og kjæresten vil aller helst bygge sitt eget rede, og det helst i går. Om fire uker begynner studieåret, og da vil de i hvert fall være på plass. Sånt blir det også mye uro av.

For tre uker siden var det flust med passende leiligheter ledig i Oslo. Nå er det nesten ingen igjen. Om fem – seks dager får alle nye studenter vite at de skal studere i Oslo, – og da forsvinner hvert eneste lille krypinn før man får sagt depositum. De siste fire dagene har vi brukt timesvis på å surfe etter leilighet, og Thv og Henrik har vært i Oslo på visninger. Alt koster penger, mange penger. Når man skal bo to sammen, er det grenser for hvor trangt det kan være. Mange frister med lekre hybler, fliser og hvitt interiør, minimalisme og high tech. Sønnen prioriterer stort framfor lekkert, og da er det ikke mye å velge i.

Forhåpentligvis får han noe i dag. Han sjonglerer mellom to utleiere. Aller helst vil han ha leilighet A. Den er sjarmerende, ligger sentralt og har hyggelig bakgård. Dessuten koster den bare 6000 kroner. Problemet er at utleier må tenke og vurdere og fundere på om Henrik skal få den. En sånn prosess kan ikke sønnen være med på. Han kan nemlig også få leilighet B, men da må han bestemme seg før klokken 11 i dag. B er større enn A, men koster til gjengjeld 8300 kroner. Dessuten ligger den i et strøk der kjæresten hans ikke tør gå ute alene om kveldene. Det er til å få grønt flass av, og jeg klarer selvfølgelig ikke la være å engasjere meg og engste meg og alt det der. Det er første dag i ny jobb, og samtidig må han lure seg til et par telefoner og foreta årets vanskeligste valg.

Det er urolige tider.

Og jeg sitter nå her i sofaen min. Ute er det hva meteorologene kaller lettskyet pent vær, men det blåser så det tuter rundt hyttehjørnene. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne i dag. Ute venter noen liggende trær på å bli partert. Ikke før var vi ferdige med det første, så sagde Thv ned det andre og det tredje og det fjerde. Bonusen er lys og luft, himmel og sol – og ved. Kanskje skal jeg rydde litt, kanskje skal jeg olje et vindu. Jeg vet ikke riktig. Borte i bokhylla står historiebøkene, og jeg kjenner at jeg snart skal finne fram litt skolejobbing. Jeg vil en tur på IKEA, kanskje en Harrytur, en tur på Kystmuseet. Hvis og om og når sønnen får leilighet skal kjellerrommet tømmes for møbler og bøker, og da blir det Oslotur på oss.

Litt hit, litt dit. Det er godt sommeren er lang.

Det er urolige tider.

6 responses to “Urolige tider

  1. Jeg har blitt en flue på veggen hos dere jeg nå. Jeg summer innom her hver dag og følger med hvordan det står til. Jeg har lest masse i datterens oppgave, jeg fryder meg over sønnens tilbakekomst og jeg tenker så det knaker når det gjelder leiligheter i Oslo. Jeg blander meg nesten inn, beklager det, men det er jo så innmari koselig her, hos deg. Ha en fin dag!

  2. Håber han får lejlighed A !
    Åh, her i DK er det også svært at få noget at bo i.

  3. Flyttedag to gange om året, jeg tror det hed skiftedag på dansk. Det er en af de mest forfærdelige undertrykkelsesmekanismer, når man ikke selv kan vælge hvor man vil arbejde.

    Uden ansvar: Beliggenhed er nummer et. Man må ikke tage en lejlighed hvor man ikke kan have sin gang eller kæresten ikke kan gå ude om natten. Det må han bare ikke – og så er den endda dyrere.

    Så må han hellere stå uden A og uden B og begynde forfra, flytte hjem til mor eller tante eller finde et værelse på vandrerhjem indtil han får en lejlighed AA!!!

    • Flyttedag er det samme som skiftedag, Donald. Det er rene livegenskapen. Det ble A, og det er nok bra. Likevel tror jeg også B hadde fungert. Det bor jo mennesker, voksne, barn og unge rundt B også, og da hadde det sikkert gått bra for mine også. Om de hadde begynte helt forfra hadde vi blitt litt sprø her. Det er ikke så mange leiligheter igjen nå som studiestart nærmer seg.

Legg igjen en kommentar

