Hjemme bra, men neppe best.

Jeg er kanskje kravstor, men jeg ønsker meg mer enn ett liv, gjerne en tre fire av slaget, om det ikke er for mye å be om. Noen tror jo på et liv i det hinsidige. Det gjør ikke jeg, men det hadde heller ikke hjulpet. Hvis jeg har forstått religonen riktig, så dreier sånne liv-etter-døden-liv seg om noe helt annet enn å leve, og det er jo å leve mer jeg vil.

Nei, – gi meg et par, tre helt alminnelige liv til. Det er så mye jeg ikke rekker i dette, og jeg er allerede på overtid. Når man, som jeg, har funnet en fin livsrytme med jobb og privatliv og sånn, så går tida så himla fort. Jeg er fornøyd med livet mitt, jeg har det aldeles utmerket. Men jeg er ikke så dum at jeg tror at dette er den eneste måten jeg kunne leve på. Da vi kom hjem fra ferie, så tenkte jeg: Hjemme bra, men neppe best. Det er jo så mange andre måter å innrette seg på. Akkurat som det neppe finnes den eneste rette mannen i ens liv, så finnes det neppe det eneste rette stedet å bo, den eneste rette jobben å ha, det rette noe som helst.

Det er så mange muligheter, og jeg skulle gjerne bruke flere av dem.

Nå har det seg sånn, at jeg ikke vil skifte ut mannen. Han skulle fått bli med i mine andre og tredje liv også, – hvis han ville da. Jeg tror ikke jeg skal spørre. Det kan bli litt mye av meg av og til.

Hva skulle jeg så bruke disse livene til. Det er så mye, at jeg nesten ikke tør tenke på det. Jeg kunne for eksempel bruke det neste til å være bonde i Sør Sverige. Der skulle jeg ha en passe stor gård. Vi skulle dyrke korn til salg (Jeg tror det er litt penger i korn, og penger må man ha). Og så skulle vi ha kyr, – ikke veldig mange, men kyr skulle vi ha. Og et stort, gammel bolighus stapp fullt av historie. Om vinteren skulle vi drive litt skogsdrift, bare sånn littegranne for hyggen og luktas skyld.

Etter et langt liv som bonde, kunne jeg henlegge mitt tredje liv til storbyen. Jeg kunne for eksempel bo i Oslo eller København. Der skulle jeg være bibliotekar på et stort og spennende bibliotek. Først da kunne listenevrotikeren i meg fått utløp for all sin galskap, og mitt indre petimeter ville blitt så lykkelig. Om kveldene skulle jeg rusle hjem til min store leilighet med takterasse og flommende sol, – men om sommeren skulle jeg først legge veien om en uteservering rett nede i gata. Der skulle jeg drikke et glass hvitvin og spise et enkelt smørbrød, før jeg tok kvelden oppe i leiligheten min.

I det fjerde livet flytter jeg til Samsø. Der bor jeg i et lite, vakkert bindingsverkshus i den aller, aller søteste landsbyen. Der skulle jeg ha en stor hage med stokkroser og jordbær og lavendel i store mengder. Jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg vil jobbe med ennå, men det er tross alt liv nummer fire, så jeg har god tid til å planlegge. Jeg kunne selvfølgelig vært bonde på Samsø også, det er nok ikke det verste. Så skulle jeg få ros for mine fantastisk gode tidligpoteter. De skulle være Samsøs beste med en koketid på ti minutter. Men jeg kunne også drive et lite pensjonat om sommeren og jobbe fire dager i uken på et museum om vinteren. Det er en fin kombinasjon, og jeg tror jeg går for den.

Da var det på plass, men jeg vil jo mer. Jeg vil være arkeolog. Det får bli i mitt femte liv. Hjelpes meg, – dette vil jo ingen ende ta. Jeg skulle være en skikkelig engasjert og flink arkeolog, en sånn som alle ville ha med seg på de spennende prosjektene sine. Da skulle jeg reise både hit og dit, – til Roma og England, til Vestlandet og Iran og jeg skulle finne de mest spennende gjenstander, – gjøre nye oppdagelser, foreta nyvinnende analyser og skrive om alt sammen i bøker som skulle bli bestselgere i hele verden – og jeg skulle nyte hver eneste dag. Kanskje kunne jeg slutte sirkelen og bo i Fredrikstad deler av året. Verden har blitt liten, og mellom toktene kunne jeg gjøre alt skrivearbeidet oppe på det hyggelige arbeidsrommet mitt i Bydalen.

Jeg tror dette kunne bli veldig morsomt, men det haster ikke, slett ikke. Først må jeg få det første livet mitt i havn, og det er slett ikke noe dårlig liv. Det er kanskje det aller beste? Og jeg vet jo at jeg er heldig som i det hele tatt får et liv. Hittil har jeg blitt tilgodesett med femti år. Store deler av verdens befolkning får langt fra så mange, men mye vil ha mer.

8 responses to “Hjemme bra, men neppe best.

  1. Så utrolig bra skrevet! Kjenner meg igjen så til de grader. Ikke for at jeg ville hatt verken kyr eller gård eller vært arkeolog, men jeg ville gjort så mye annet. Jeg har rett og slett ikke tid til å være så gammel som jeg er, for jeg rekker ikke alt jeg vil gjøre 🙂

  2. Å legge planer er tegn på livslyst, sa min mormor. Det er faktisk sant, men man må la det synke litt inn.

    • Jeg tror din mormor var en klok dame, 9na. Dessverre hjelper det ikke hvor mye jeg planlegger mitt andre, tredje, fjerde og femte liv. Jeg får bare ett.

  3. Jeg hører netop en (radio-)filosof fortælle om at man skal spørge om man ville leve sit liv på nøjagtig samme måde igen, og hvis man ikke ville det, så skal man gå ud og prøve noget nyt!

    Det har jeg ofte talt om med naboer og kolleger: Find en ny sti hver uge – det er ikke altid nemt, men vi bor i et område med mange stier 🙂 Det kunne også være i overført betydning.

  4. Jeg vil nok leve mitt liv på nesten nøyaktig samme måte, Donald. Men jeg vil ha mer i tillegg, for det er så mye som er fint.

  5. Genialt og dejligt indlæg. Jeg ved lige præcis hvad du mener!

    Jeg har lige læst alle dine indlæg fra ferien i Danmark. Jeg er dybt imponeret; efterhånden tror jeg, at du og Thv kender Danmark bedre end jeg gør. 😀

  6. Vi har bil, Jens, – og da kommer man viden omkring. Ti mil i timen går som en lek, og da er det lett å få sett det meste. Du bor i et superdeilig land, og snart kommer vi tilbake.

Legg igjen en kommentar

