Tilbake på hyttelytten

Det fine været ble med oss hjem fra Danmark, og da er det ingen grunn til å nøle. Vi hadde ikke vært i moderlandet mer enn et døgn, før vi hadde pakket to fulle biler og installert oss på hyttelytten.

Nå har vi vært her i fire dager, og vi har kommet fint inn i hytterytmen. Vi har mistet sansen for å ligge langflate på stranda. Det var før vi bedrev denslags. I morgen kommer de to små på besøk, og da blir det strandliv, – ellers unngår vi det etter beste evne.

De første femten årene vi hadde dette stedet var ungene sammen med oss. Da var det på mange måter de som styrte dagsrytmen. Det skulle bades, følges på stranda, de små tremenningene kom på besøk og det skjedde noe hele tiden. Det hender jeg savner det. Nå lærer vi oss å være her på en annen måte, bare Thv og jeg. Det går fint det også. På veggen henger et minne, – et bilde av en fem år gammel Henrik som speider utover havet fra dekket av en seilbåt. Det var en gang, og om et par dager er gutten her igjen, men nå har han blitt 22 år gammel.

Det er moro å være her i juli. Jeg er av dem som får energi av at det skjer noe rundt meg, og det gjør det her ute nå. Det er folk på alle hyttene, og det er lyder over alt: motorsager, unger som hyler på stranda, folk som ler og skåler om kveldene. Jeg elsker de lydene. Og noen ganger går vi turer og kikker nysgjerrig inn på naboene, – mens de titter like nysgjerrig tilbake på oss.

Mest av alt tusler vi rundt hushjørnene her oppe på fjellet vårt. I dag har jeg lest og lest og lest, og jeg har til og med ligget litt i sola med bar kropp. Deilig. Jeg må jo samle solstråler nok til å klare en ny vinter. Det er ikke så veldig mye jeg trenger, og jeg kjenner alltid når lagrene er fulle og jeg er forsynt. Det bør helst skje før skolen begynner igjen i august.

En sånn stor hytte krever også at vi må yte litt. I år er vi heldigvis lista relativt kort: Male et par hagestoler, skifte zink på et vindu, male vegg og fire vinduer mot havet, skifte tre råtne bord på verandaen og male verandarekkverket. Hvis du synes det er mye, så har du i grunnen rett i det. Men det er altså mye arbeid å vedlikeholde trehus. Heldigvis liker vi å holde på med vedlikeholdsarbeide. Poenget er bare at det skal komme i så små mengder at det er overkommelig og ikke fører til stress. Jeg har vært langt unna stress hittil, og jeg har altså malt en del allerede.

Jeg har ikke regnet på det, men nest etter matbutikken er nok fargehandelen den butikken vi legger igjen mest penger i, – i hvert fall om sommeren. I går måtte jeg innom igjen, og det blir garantert flere turer før høsten kommer.

Det er ikke bare vi som holder på. Anne på nabohytta har malt hele stua si hvit i sommer, og nede i skogen hører vi ei sag som gnåler hele formiddagen. Det hamres og snekres. På de ytterste tomtene bestiller de moderne transport. Og ikke en sky var det på himmelen.

Det deilige med å holde på med maling og snekring, er at vi ikke får betalt for det. Når vi ikke gidder mer, kan vi legge ned kosten og fortsette en annen gang. Kommer noen på besøk, pakker vi bare bort for dagen. Ikke noe av dette arbeidet haster, og alt blir gjort bare vi tar tiden til hjelp. Mens vi holder på, fabler vi om nye prosjekter. Vi vet at de fleste aldri kommer til å bli realisert. Vi kommer neppe til å bygge platting i hengekøyelunden, utekjøkken bak hytta, svømmebasseng nedenfor kjøkkenverandaen eller bilvei opp til døra, – men det gjør ingen ting. Poenget er egentlig å få lov til å drømme, planlegge, tegne. Det er dessuten helt gratis.

Og så setter vi oss til i sola med en shandy mens vi drømmer videre.

Hytta vår er stor og luftig inne, og det setter jeg pris på nå som det er så varmt. Den forholder seg perfekt til sola: På soverommene er det litt morgensol, ellers ligger de i skyggen hele døgnet, og det gjør dem kjølige. I stua flommer kveldssola inn, men den er ikke plagsom varm. Noen ganger kryper jeg innendørs rett og slett fordi det er så kjølig og deilig i stua.

Planen er å holde til her ute i hele juli. Hvis det blir flere dager med regnvær, og det blir det gjerne, kommer jeg til å kjøre hjem til vinterhuset vårt om formiddagen. Der har jeg også noe å pusle med, og jeg liker meg bedre der i uvær. Her ute skal det bare være sommer, nemlig.

Værmeldinga fortalte at det kan komme til å bli en sånn våt bytur i slutten av uka, men det vil jeg ikke tenke på nå. I morgen håper vi på mer sol, sol, sol.

14 responses to “Tilbake på hyttelytten

  1. Sikken en dejlig hytte! Det er rekreativt at vedligeholde, og man klarer det, når man er to. Jeg synes det er sværere, når kroppen ikke helt vil og man er alene om det, men jeg klarer det endda.

    Det er godt at du nåede at tage billede af den avancerede transport. DET MÅ VÆRE DYRT!!!

    • Takk for det, Donald, – og du har rett: Det er ei deilig hytte. Helikoptertransporten er dyr, men jeg har hørt fra pålitelige kilder, at hvis du skal bygge nytt og må bære alle materialer, så er det billigere enn å leie bærehjelp. Det skal ikke mange løft til for få på plass en hytte. Det går mange sånne over hytta vår i løpet av sommeren.

  2. Dere liker vedlikeholdsarbeide, sånn generelt,altså? Det kan ikke jeg og min slettere halvdel vedkjenne oss, i hvert falll ikke hjemme. Der er vi lurvete mennesker som lar humla suse og setter bort (utvendig) malearbeid til elever som trenger sommerjobb. Men på hytta, der er det tak i oss. Vi pusler så mye mer. Lurer på hva som gjør forskjellen.

  3. Vi liker vedlikeholdsarbeide sånn generelt når det kommer i moderate mengder og kan gjøres unna som rekreasjon som Donald sier over her. Men vi har kjent på panikken mer enn en gang. I fjor kjøpte vi arbeidskraft og fikk noen til å male to vegger. Det er første gang vi har gjort det, og nå er vi enige om å gjøre det når det hoper seg opp og blir for voldsomt. Det blir kanskje hvert femte år eller deromkring.

    I år er det moro, – foreløpig 🙂

  4. Å så deilig. Hytta deres ser perfekt ut. Vår er litt liten desverre men utrolig mye kos per kvadratmeter da. I år blir det pga rygg hos meg meg armer hos gemalen lite vedlikehold men vi tegner påbygg forminst tiende gang på rad…

    • Det med «perfekt» skal jeg formidle videre til Thv og pappa som har bygd herligheten. Vi er veldig fornøyde, men det bør vi være, siden vi har planlagt alt selv.

      Det er moro å planlegge tilbygg. Fortsett med det, -. og vi det gjerne fram i Smutthullet.

  5. Kan man ikke lave en (bil)vej op ad skråningen? Så kan jeg da godt forstå at det er en god ide med helikopter. Måske giver helikopterfirmaet rabat, når de kan flyve mellem udrykninger.

    • Der stakk du hånda inn i et vepsebol, Donald. Vei ipp i skråningen!!! Du kan tro sånne veier blir diskutert. Noen er for, andre er mot, – VELDIG mot. Disse helikopterne er nok veldig renrasede transporthelikopter som kun brukes til det. Jeg vet faktisk ikke hva det koster, selv om jeg har hørt noen tall. Det jeg ser, er at folk med relativt normal økonomi bruker dem når de skal bygge på utposter i fjellet eller ved sjøen.

  6. Ha’ en rigtig god ferie i jeres sommerhus/hytte – den ser vel nok dejlig ud, Hege!
    Vi bor i et træhus og kender også til, at noget hvert år skal males. Men jeg holder alligevel meget af huse bygget af træ.

  7. For et herlig sted å feriere! Og attpåtil godvær… Perfekt! Shandy er vel det samme som kalles Clara i Spania, tror jeg. Øl med Sprite eller lignende?

    Kos dere videre!

  8. Shandy er øl med sprite eller 7-up eller sitronbrus eller noe annet i den gata. Deilig! I Spania lærte vi jo den samme varianten, men da var øllet byttet ut med rødvin. Deilig det også!

  9. Ja, da er Clara det samme som Shandy. Rødvin med samme type blandevann heter Tinto de Verano (sommervin). Forfriskende med isbiter!!!

    • Jeg visste at det het Tinto de Verano, – men ikke at det betydde sommervin. Jeg lærte meg å like det da vi var i Spania for to år siden, og siden har jeg likt å drikke det om sommeren.

Legg igjen en kommentar

