Feriemett

Etter en uke på tur, kjente vi at vi var blitt litt feriemette da vi var i København i går. Feriemetthet er en god følelse. Det betyr at vi er forsynte og fulle av opplevelser, uten at vi på noen måte er stappa. Det er plass til mer, men en annen dag, kanskje. Vi brukte formiddagen på å sykle rundt i København. Både Paludan bokkafe og diverse butikker, parker, kriker og kroker ble besøkt, og så spiste vi lunsj på Kultorvet. Der er det alltid så hyggelig.

Tidlig på ettermiddagen fant vi ut at vi ville gjøre noe helt annet, og tankene gikk til Nord Sjælland. Det var den opprinnelige planen da vi dro fra Samsø på tirsdag, og nå ville vi fullføre den. Vi kjørte tvers over øya og opp til Tisvildeleje. Så fulgte vi veien rundt hele kysten via Hornbæk til Helsingør, og så opp Strandvejen til København.

Det er en nydelig rundtur, og det ene huset vakrere enn det andre åpenbarer seg langs veien. En sånn kystlinje er helt annerledes enn den norske. Her er det hvit sandstrand hele veien, og det betyr at området egner seg godt for sommerliv både for fastboende, hytteeiere og turister.

Før vi kom til København tok vi en avstikker inn på Bakken. Det er lenge siden vi var der, og antagelig første gang uten barn. Planen var å spise middag på en av de hyggelige restaurantene, men vi måtte jo ta oss en liten rundtur også. Jeg kan egentlig ikke fordra fornøyelsesparker, og jeg skyr dem som pesten. Det eneste unntaket er Dyrehavsbakken. Den påstår at den er verdens eldste fornøyelsespark fordi den har holdt til i samme området i fire hundre år. Gammelt eller ikke, det er et utrolig sjarmerende sted å tilbringe en kveld. Teltbodene er av det gammeldagse tivolislaget, og det er farverikt og livlig.

Middag fikk vi også.

7 responses to “Feriemett

1. Det var godt at I fik set strandene og Bakken. Jeg synes det giver en oplevelse for hele dagen, men Kultorvet og gaderne derinde er nu også et rart sted. Det var det ikke for blot 40 år siden!

2. Fortell meg om Kultorvet for 40 år siden, Donald.

3. Jeg skulle have vidst, at I var her, Hege – og endda i Nordsjælland! Det er jo her, både vi og Donald bor, så vi burde have lavet et lille blogtræf.
    Men det var dejligt at læse om jeres oplevelser!

4. Så herlig å bli feriemett, uten å bli overmett! Jeg blir ALDRI feriemett jeg…

Igjen serverer du deilige bilder fra Danmark. Vi ferierte i Rågeleje i mange år på 70-tallet. Har mange gode minner fra området! Og Bakken ble selvfølgelig besøkt, minst 1 gang hver ferie. Tror ikke jeg har vært der siden 80-tallet.

5. Det kunne vi jo hatt, Madame. På den annen side er det sånn at vi som leser blogger kjenner noen omtrent over alt hvor vi kjører. Vi kan ikke ha bloggtreff hver gang.

Jeg blir feriemett, Randi, – og det blir jeg ganske fort. Det er jeg glad for.

6. Åh… Fine og stmeningsfulle bilder. (Liker også de der fine, avrundede kantene.) Nå fikk jeg skikkelig danmarkssug! Savner Danmark. I år er vi på norgesferie, men til neste år… Kanskje Danmark rundt. Eller Sverige.

7. Hygglig at du likte det, Børge. Jeg vet ikke om du så bildene under her, men ta med deg kjæresten og syklene og dra til Samsø. Lei et bindingsverkshus i Nordby og dra på sykkelturer. Garantert suksess! I hvert fall hvis det er pent vær🙂