På autopilot til Polititorvet

De er flinke til å ta vare på turistene sine i Danmark, og det er ikke for ingen ting det heter seg at det skal være dejlig å være norsk i Danmark. Likevel har jeg en liten klage å komme med, en bitte liten klage: Internett. Enten vi bor fint eller flott, stort eller smått, – det er nesten aldri gode nettforbindelser som tilbys. På hotellene skryter de av trådløst nett, men selv ikke der er det raskt og godt nok. Det er jo litt synd at MacDonalds skal bli redningen. De har nemlig et aldeles supert åpent nett.

Sånn, – der var den avlevert, min eneste klage.

Men nå er jeg her igjen. At jeg skulle bli støl etter all syklinga hadde jeg forventa, men ikke at det skulle verke akkurat der det sprengte som mest. Jeg merket jo at lår og legger fikk kjørt seg mens jeg tråkka i vei, men de ble ikke støle i det hele tatt. Armene gikk det verre med. De verka og stønna etter den framoverlente posisjonen jeg sitter i på min gamle sykkel. Ikke tror jeg de ble noe sterkere av det heller. Heldigvis gikk det for over.

Vi fartet rundt på Samsø på tirsdag også. I løpet av et par – tre dager har vi nok sett hver krik og krok av øya, og Thvs nese fornekter seg ikke. Er det en spennende bil innenfor en radius av et par kilometer, så kan du banne på at han finner den. På Samsø er det et Austinmuseum. I say no more!

Det er litt merkelig med et bilmuseum i dette økologiens høyborg, men sånn var det altså. Like ved siden av hadde de slått seg på vinproduksjon. De har akkurat startet opp, så vi må nok tilbake for å se og smake hvordan det går. Det er mye å smake på Samsø. De er flinke til å reklamere for sine egne produkter, og de bruker ordet Samsø som et kvalitetsstempel på varene sine.

Vi må også tilbake for å gå på museum. Det er mange av dem her, de fleste tilsuttet noe som heter Økomuseum Samsø eller noe sånt. Flere av de små museene er ikke åpne hver dag, og det klaffet ikke for oss å komme inn på noen av dem. Heller ikke på denne gamle gården, Beyergården, men jeg fikk i hvert fall tatt en kikk på vinduene.

Vi vil gjerne tilbake til Samsø, men i tirsdag ettermiddag dro vi med ferge til Sjælland. Da vi kom i land i Kalundborg måtte jeg en tur opp på det gamle torget for å ta bildet av huset der Sigrid Undset ble født. Jeg har funnet flere gamle bilder av huset når jeg har bladd i gamle litteraturhistoriebøker. På noen av dem er trærne med, – på andre er de det ikke. Sist vi var her, var de to trærne foran huset ganske små. Nå skal jeg hjem for å se på de gamle bildene hvor mye de har vokst.

Planen var å kjøre ut mot Nord-Sjælland for å finne overnatting. Det er et område vi ikke har besøkt tidligere. Vi har bare kostet forbi for å ta en ferge hit eller dit. Men så skjedde det noe merkelig. Av en eller annen grunn fortsatte bilen rett fram fra Kalundborg, forbi Roskilde der vi kunne kikke inn på festivaldeltagerne og Oransje scene, og da gikk en tanke til Henrik som er i Vietnam eller Kambodsja eller deromkring akkurat nå. Han tenker nok på Oransje scene han også, der han er. Og bilen bare fortsatte rett framover uten å nøle. Plutselig var vi i København rett foran politihuset, det var visst dit bilen lengtet. Der ligger også Cabinn hotellet, og de hadde et hyggelig rom til oss.

Sånn kan det også gå. Om kvelden satte vi oss på rommet og skulle hygge oss med skikkelig nettforbindelse for første gang i ferien. Abstinensen ble dempet, og vi fikk gjort det viktigste. Likevel var det en så stusselig forbindelse at det altså førte til min lille klage her ovenfor. Nå som den er avgitt, regner jeg med at de ordner det til neste gang vi kommer.

Ferien synger på siste verset, men syklene og vi må få seg en rundtur i København først.

2 responses to “På autopilot til Polititorvet

  1. Hei, takk for super danmarkstur, fint for meg å få være med!

  2. Bare hyggelig, 9na. Du ligger kanskje rett ute ennå? Det kommer litt mer Danmark i morgen, en liten finale.

Legg igjen en kommentar

