Ferie etter innfallsmetoden

Vi kan ikke huske når vi var på Moesgård museum, – vi bare husker at vi var der. Jeg kan tenkte meg at Marthe var ti og Henrik sju år, og da er det femten år siden. Lite hadde forandret seg på utsiden. Moesgård er fortsatt en stor og flott gård. Størstedelen av bygningsmassen huser Århus museum, blant annet studier for arkeologi.

Vi blir visst aldri lei av å lese og høre om den riktig gamle historien. På Moesgård er den nydelig presentert. Monterne er oversiktlige, og teksten lett og lesbar. Ofte når jeg er på museum av denne typen, blir det så mye tekst knyttet til hver monter at jeg må gi opp. Her var det akkurat passe. At museet også er godt tilrettelagt for barn er heller ingen ulempe. I dette rommet handlet det om vikingtiden. Den som ville kunne kle seg i vikingklær, og bunnen av den store båten var dekket av en skjerm. Ved å flytte på noen spillbrikker, fikk man fortalt historien om vikingene med bilder, lyd og ord. Det fungerte godt for oss voksne også.

Ellers er det jo skjebnen til Gråbøllemannen som engasjerer mest. Denne utstillingen hadde blitt modernisert siden sist vi var her. Det skyldes både den digitale utviklingen som egner seg veldig godt til å presentere denne typen historie, men også at ny forkning har avslørt mye nytt om denne stakkars fyren. For over 2000 år siden, ble han midhandlet og drept før man senket liket hans ned i myra. Drapsmetoden var brutal. Etter at noen hadde slått ham hardt på skinnleggen så det brakk, skar man over strupen på ham fra øre til øre. Hvorfor er det selvfølgelig ingen som vet. Kanskje ble han utsatt for et mord, – kanskje var han en kriminell som ble henrettet.

Vi har alltid hørt at det sure, oksygenfattige miljøet i myrene er årsaken til at disse lika har holdt seg så godt. I går kunne Moesgård fortelle oss at det ikke er den viktigste årsaken. En spesiell plante og dens karbohydrater viser seg å være en viktigere årsak, – men det får vel være grenser for hva jeg skal plage deg med her på bloggen. Er du like interessert som Thv og jeg, – så klikker du deg inn på museets hjemmeside.

Der vil du se at de også har andre utstillinger. En handler om glassperlenes historie. I den store utstillingshallen har de en utstilling om Dronning Margrethe og arkeologien. Man får Margrethe på øret, og så guider hun deg gjennom sine egne opplevelser som arkeolog.

Sist vi var her gikk vi en lang tur over åker og eng fram mot Skovmøllekroen. Den er også en del av museet. Den gangen ble vi overrasket av styrtregn, og jeg husker at vi søkte tilflukt i kroen og spiste vårt første Stjerneskudd. Det har blitt en del av dem siden, både hjemme og i Danmark.

I går skinte sola fra skyfri himmel, og vi nøyde oss med et glass kald drikke. Mølla var åpen, og i full drift. Der er den hver søndag. Selve krostuen var nyoppusset og utrolig lekker. Selv om det meste var holdt i gammel stil, hadde det en moderne tøtsj, – en kombinasjon jeg liker veldig godt. Når jeg var der inne kom jeg selvfølgelig i tanke om Kiellands novelle Karen, – og er det en stund siden du har lest den, så kan du jo finne den fram igjen.

Jeg må nesten vise dere et bilde fra doen også. Den var nemlig hodt i helt moderne stil, og det må vel være greit. Jeg mener, – det var dårlig med vannklosett den gang da. Og over alt stod et små sølvboller med peoner, friske peoner, – på do også.

Da vi dro hjemmefra hadde vi noen vage planer om kanskje Berlin og kanskje Polen. Hvis været ikke hadde vært på vår side, ville vi nok havnet lenger sør. Nå skinner solen og det er et fantastisk vær. I går bårbestemte vi oss for å dra til Samsø i stedet, og på kort varsel fikk vi ordnet oss nydelig overnatting. Internett gjør det utrolig mye letter å være turist etter innfallsmetoden.

Nå er vi her på Samsø, og jeg slutter dagens post med et bilde som er klisjeen over alle klisjeer, men det er altså sånn det ser ut her:

3 responses to “Ferie etter innfallsmetoden

  1. Rigtig god ferie i Danmark og du har også været i Aalborg, ser jeg.

    I har da valgt den rette uge til ferie her, og Moesgård skal jeg have genoplevet, har kun set den som skoleelev en gang 🙂

  2. Herlig! Eller dejlig er kanskje mer på kornet…

  3. Ta deg en tur til Moesgård, Lene. Det er verdt et besøk.

    Pussig du skulle bruke det ordet, 9na. Jeg har nemlig blogget om det en gang: https://livetleker.wordpress.com/2008/02/26/deilig-pa-dansk/

Legg igjen en kommentar

