Feriemodus

Hjemme står de faste oppgavene i kø, og hjemmets rytme gjør at dagene løper av sted uten at man registrer det. Noen ganger kan det gå en uke før jeg helt skjønner at jeg har ferie. Derfor fyker vi ofte av sted så fort vi kan. Nå vi er på tur kommer vi øyeblikkelig i feriemodus.

Vi lever langsomt når vi er på ferie, og derfor egner vi oss best til å reise alene vi to. I går startet vi dagen med en lang frokost ute i sola.

Det var visst på Frederikshavn vandrerhjem det der, – og siden det bare er 24 timer siden, og jeg nå er i Ålborg, så må det nødvendigvis ha skjedd noe. Vi bor altså på vandrerhjem så ofte vi kan. Hvis du tenker vandrerhjem som i store sovesaler, så tar du feil. Vi har alltid et eget rom, og nesten alltid med bad. Bada er riktig fine, men noen ganger lurer jeg på hva de som setter opp dusjene egentlig kan om den menneskelige anatomi. Jeg mener, – det er enkelte kroppsdeler som trenger mer til inngående hygiene enn andre, – og da snakker jeg ikke om hodet! Det skulle man tro når man ser dusjen som er festet høyt der oppe, – og ikke er det noen hånddusj heller. Men for all del, – jeg blir da ren. Man er vel akrobat på sine gamle dager.

Etter frokost tok vi kaffen på MacDonalds. Vi drikker ofte kaffe på MacDonalds når vi er på ferie. Kaffen er vond, – men de har altså gratis Internett.

Og så var det tid for Ålborg. Denne gangen unngikk vi de vanlige gatene med butikker og restauranter og denslags. Der har vi vært før. I stedet syklet vi bare litt rundt og kikket på livet og husene og stemningen i de trange gatene.

Vi har lett for å reise tilbake til gamle trakter, og når vi er i Ålborg spiser vi lunsj på Duus vinkjeller. Litt kjedelig kanskje, når det finnes så mange andre steder å velge mellom.

Været var strålende i går, men det blåste nordavind fra alle kanter. Det kjennes når man skal sykle alle steder. I går satte vi kursen for Marinemuseet. Det viste seg å være både stort og velutstyrt. Når vi er på sånne museer sammen, merket jeg at Thv og jeg egentlig er på hvert vårt museum. Han faller i staver over våpen, mekaniske ting og denslags. Sånt går jeg forbi. I stedet koste jeg meg med masse gamle fotografier fra Ålborg i gamle dager; bilder og historier om den gamle verftsindustrien og arbeidslivet.

Det ser ut til at alle byer med respekt for seg selv skal ha en ny og trendig water front å by på. Fredrikstad har det, Oslo har det, København har det, – og selvfølgelig Ålborg. Det kreves selvfølgelig at man har water i byens nærhet. Tilsett noen gamle, nedslitte industriområder et gammelt verft, – og vips så har du eksklusive tomter å bygge leiligheter på.

Ikke alle som gjerne vil bo i dette området har økonomi til å flytte inn i en leilighet. Men så er det altså noen som ikke er rådløse. Nede ved vannet tett på Marinemuseet ligger Fjordbyen. Vi har lest om Fjordbyen tidligere, og nå ville vi se. Dette skulle være en slags miks av en kolonihage og en fristad. Det var det vel også til en viss grad. Likevel slo det oss at noe må ha skjedd her etter at vi første gang hørte om stedet. Riktig nok var stedet preget av små skur og hytter, gamle menn med skyggelue og et litt shabby utseende. Det var likevel påfallende mange nye og meget velstelte hus å se; og foran dem sto biler i en prisklasse som harmonerte dårlig med stedets image. Nå som compact living og simple living har blitt trender, ser jeg for meg at Fjordbyen om ikke lenge vil bli dominert av folk med høy utdanning og sterk økonomi. Vi snakker om dette da vi syklet rundt der i går, og da jeg leste på stedets hjemmeside kunne den fortelle at dette er en riktig observasjon.

Senere på dagen dro vi for å se på en annen type alternativ husbygging. Vi ville forbi gamle tomter, bokstavelig talt, i Årestrup, -og da stakk vi innom Himmerlandsbyen. Dette er en relativt ny landsby for dem som vil bygge økologisk. Det var stille og rolig blant husene, og det var litt dumt. Vi ville jo gjerne ha snakket med noen og fått vite litt mer. Vi har lest mye om økobygging, og særlig delen med at man skal forsøke å bygge uten å sette seg i gjeld, er tiltalende. Halmhus kan vi også litt om, – men hvorfor i all verden hadde de lagt blåskjell på takene. Dette må vi finne ut av.

Akkurat som i Norge er elevene i Danmark også ferdig med sin eksamen etter videregående skole i disse dager. Her har de imidlertid ingen russefeiring. I stedet venter de til de faktisk er ferdige og vet at de faktisk har bestått, før de feirer. Sympatisk spør du meg. Feire gjør de ved å samles på lasteplanet til en bil eller en annen doning, og så kjører de rundt og hilser på foreldrene sine, får en øl, spiser lunsj og ser ut til å ha det veldig morsomt. Men jeg kunne ikke dy meg for å kommentere denne doningen. Riktig nok er de Danmarks framtid (- på godt og vondt), – men de måtte ha en norsk fjording til å trekke seg fremover.

Nå er vi i Århus, og jeg vet ikke riktig hva jeg skal bruke dagen til. Thv har reist på billøp, været er fint og jeg kan gjøre hva jeg vil. Kanskje sykler jeg ned til byen, kanskje sykler jeg en tur i skogen rundt vandrerhjemmet, kanskje blir jeg her og legger meg i sola med en bok.

Det er ferie, – og man skjønner at man har kommet til sydlige egne når det går kameler rundt i gatene.

3 responses to “Feriemodus

  1. Jeg bruker også vandrerhjem endel og møter de samme reaksjonene om sovesal og slikt. Synd at ikke flere kjenner til hvor fint og rimelig det kan være.

    Men, det jeg egentlig skulle si var det med dusjen. Har møtt det motsatte «problemet» i utlandet: At det bare er en hånddusj. Hvordan gjør man da når man skal vaske håret og slippe å legge hånddusjen ned i badekaret mens man shamponerer seg. Man blir så kald. Jeg pleier prøve å henge dusjen over skuldra, keitete.

  2. Hilde Kværner

    Hei,,, så hyggelig dere har det på tur! Fine bilder og morsomt å ta en titt inn på andres ferie… Jeg elsker reisereportasjer… og mat/drikkeinfo.. og ikke minst bilder….Takk for at du deler… God blogging…. Likte spesielt godt kommentaren om å være på helt ulike verdener i samme museer.. Kjenner det veldig igjen…. Nyyyt ferien på loffen videre….. Høres ut som om feriemoduset inntraff dere ganske så raskt :-))

  3. Bare hånddusj går helt fint, fr.martinsen. Jeg legger den bare på gulvet. Siden vi ferierer etter innfallsmetoden, måtte vi ta til takke med vandrerhjemsrom uten bad i natt. Det gikk også fint. Privat bad og dusj ligger ved siden av rommet vårt, og det er lite folk her, så det går også bra.

    Hvis du liker reiseberetninger kan du jo kikke inn på kategorien Reise her hos meg, Hilde. Jeg har nemlig vært på tur før, og jeg deler ofte overnattingstips og denslags.

Legg igjen en kommentar

