Alle veier fører til Ferie

Vanligvis når vi skal til Gøteborg eller København eller deromkring, raser vi nedover E6 for å komme fram så fort som mulig. I går gjorde vi det annerledes. Vi hadde god tid, og for å få skikkelig feriefølelse, snirklet vi oss gjennom landskapet sør for Vänern i Sverige. Det er det mest idylliske området jeg kan tenke meg, og i går var været på vår side og gjorde det til en utrolig deilig kjøretur.

Vanligvis bruker vi noe under tre timer fra Fredrikstad til Gøteborg. I går tok det åtte. Vi somla med andre ord. Men hva skal man gjøre når det dufter jasmin langs veien, grusen knastrer under bilhjulene og sola steker fra skyfri himmel? Man stopper bilen, går ut, kikker litt her, lukter litt der og roper åh hver gang man ser et rådyr i åkeren.

Og så er det et heft med alle disse vakre torpa og gårdene som denne delen av Sverige er full av. De må ha en velutviklet estetisk sans de som bor her. Det er så ryddig og pent over alt, og velstelt som om de venta besøk av et interiørmagasin hvert øyeblikk. I stedet var det bare Thv og jeg som kom forbi.

Om jeg fant noen forlatte steder å snoke i? Pussig du skulle spørre om akkurat det. Selvfølgelig fant jeg et hus, – et gammelt ishus, faktisk. Senere hadde det vært brukt som hønsehus, lager og til slutt var sprekkene i veggene blitt så store at de bare egnet seg som hvile for et lite fuglerede.

Selv om Thv og jeg for det meste har de samme preferansene, så hender det også ta de spriker litt. Åh, – se på det torpet, roper jeg. Åh, – se på det bilvraket, ropet Thv, og vips så har han stoppet bilen utenfor noe som jeg aldri ville registrert på egen hånd. Der er det bilvrak av alle slag, gamle og nye, – og jammen fant han ikke en garasje full av Cadilacker, Forder fra 1949 og 2CVer under nennsom restaurering. Og da jeg tømte kameraet mitt om kvelden, hadde jammen en guttunge på en steilende moped sneket seg med. Hvor kom han fra?

Men mest av alt besto gårsdagen av roser og idyll. Og så godt som de lukter, sånne gamle roser.

Vi kom fram til Gøteborg til slutt, sultne og fornøyde. Da vi bestilte fergebiletten for et par dager siden, oppdaget vi at man fikk halv pris på middagsbuffet ombord om man forhåndsbestilte, så da gjorde vi vel det. Og etterpå spilte vi Ludo.

Vi er på tur,- endelig er det ferie. Det er lenge siden vi har vårt på sånn bilferie som dette: Ut i det blå uten noe helt klart mål. Kanskje drar vi hit, kanskje drar vi dit. I baksetet har vi kjølebaggen, mat og klær, så vi er ikke avhengige av noen. Og vi sov godt i sengene på vandrerhjemmet i natt.

5 responses to “Alle veier fører til Ferie

  1. Hvem vant ludoen?
    Kos dere naboer hos flatlandsbønderne dernede
    i syden.
    Nuh: Matjesild och nubbe(fläderaquavit)…
    God ferie!

  2. OTTE timer? Så har I også fået oplevelser! Det har været en rigtig feriedag. God tur 🙂

  3. Vi koser oss, Naboen.

    Jepp, åtte timer, Donald. Det er ferie!

  4. hei! dumpet over siden din. Du skriver morsomt og bra 🙂 Men jeg undrer, hvor ligger denne «bilkirkegården» hen? Hadde vært spennende å besøkt! 🙂

    • Altså, helene: Vi var i Grästorp og skulle til Göteborg. Mellom Grästorp og Göteborg tok vi straka vegen utenom motorveien. Der var det. Mer kan jeg ikke si, for jeg vet rett og slett ikke hva det heter.

Legg igjen en kommentar

