Fluer og blomster

Hvis jeg hadde hadde hatt behov for å ha en prydhage der alt er ryddig og frisert, – da hadde jeg ikke hatt noen hage. Hele poenget med å eie en grønn flekk på jorden, er nettopp prosessen. Hagen er et sted der vi rusler rundt, klipper litt her, binder opp litt der, – og når vi ikke gidder mer, så setter vi oss i skyggen eller går inn.

Akkurat nå har Thv fått stendilla. Han har oppdaget at det er både lett og moro å legge sten, – så da gjør han det. Men det er også en prosess, og vi stresser ikke. Konsekvensen av det er at deler av hagen ser ut som en byggeplass, og siden det blir lagt i gjennomsnitt fem sten i uka, vil det antagelig ta hele sommeren før han er ferdig med årets prosjekt. Men det blir fint.

Så lenge hovedsubstansen i en hage er levende vekster, vil det uansett ikke gå an å temme alt som skjer der ute. I vinter døde mange av rosene våre, og de nye sliter ennå med å finne fotfeste. Dessuten sår jeg en del frø, og noen av dem kommer ikke til å blomstre før på sensommeren. Midt i hagen står for eksempel et høyt stativ. Planen er at erteblomster skal slynge seg oppover stativet, – men erteblomstene forhaster seg ikke. Foreløpig er de noen små og lubne blader, – men bare vent om noen uker. Da skal dere få se.

Ellers forsøker jeg å begrense meg litt når det gjelder sommerplanter i potter. De er svindyre, så i år har jeg forsøkt meg på en stor potterose. Planen er å ta den inn i kjelleren om vinteren, sånn at vi får glede av den neste sommer også. Det gjenstår å se hvordan det prosjektet fyker av. I utestua har jeg fortsatt en del sommerplanter. Det er så hyggelig å ha dem stående der, og så trives de så godt med det lune rommet i ryggen.

Litt rot er det også plass til. Denne ovnsdelen i klebersten har stått der ute i årevis. Den kommer fra Thvs barndomshjem, og jeg tror han hadde planer om å bruke den til et eller annet, – men det ble med planene. Nå står den bare der.

Hagen er virkelig min plass på jorden. Jeg kan rusle rundt der ute i timesvis. Da skulle man jo tro at jeg hadde et visst minimum av kunnskap om det jeg driver med. Sånn er det ikke. Jeg kan ikke navnene på en brøkdel av plantene. Peoner er peoner, og roser er roser, – men jeg kan ikke navnene på de ulike slagene. Hvert år lærer jeg ett nytt navn eller to, og det får holde.

En hage er på mange måter dressert natur. Samtidig er det fortsatt natur. Her om dagen satt jeg i skyggen under plommetreet og drakk en kopp kaffe. De få minuttene jeg satt der, la jeg merke til alle insektene. En flue er en flue, tenkte jeg, men sånn er det jo ikke. Bare på de få minuttene så jeg flere ulike slag. Først kom en stor, sortbrun lubben sak og slo seg ned på hellene ved siden av meg. Litt etterpå fløy en bitte liten svart fyr inn og klatret til tops på et gresstrå. Til slutt landet en av disse med grønn metallik-lakk på kneet mitt. Tre ulike fluer på tre minutter. Det yrer av liv der ute.

2 responses to “Fluer og blomster

  1. Looks like summer er dejligt, Hege!(Sommer ser dejligt ut) er det rigtigt?

  2. Yes, Amanda:

    Sommeren ser deilig ut/sommeren ser dejlig ud.

    The first sentence is in Norwegian, the second in Danish, which is closest to what you have learned.

    The problem is that I’m not familiar with the English terms I need to explain grammar to you. I think I will just have to give you examples.

    Have a good day.

Legg igjen en kommentar

